Manhattan Associates maakt de bevindingen bekend van haar ‘2024 State of Warehouse Operations’-onderzoek in samenwerking met Vanson Bourne, waarin 2.000 supplychainprofessionals, in onder andere Nederland en België, werd gevraagd naar de huidige uitdagingen en belangrijkste kansen voor de sector. Wat de grootste uitdagingen betreft, zijn bijna alle respondenten (97%) van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering behoeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. 73% constateert bovendien dat de hoeveelheid goederen die de magazijnen in en uit gingen de afgelopen twaalf maanden is toegenomen, waardoor de problemen waarmee ze al te maken hadden, nog verder verergerden.
Supplychainprofessionals bleven echter ook hoopvol over de toekomst: ze verwachten dat generatieve AI (75%) en robotica (72%) een positieve rol zullen spelen bij het verbeteren van de arbeidstevredenheid en -taken. Bijvoorbeeld door het verminderen van handmatige handelingen en het vergroten van de automatisering, en door het stroomlijnen van workflows en het terugdringen van papierwerk.
Terwijl organisaties zoeken naar manieren om hun activiteiten te vereenvoudigen, aan de toegenomen vraag te voldoen en de ervaringen van hun personeel te verbeteren, is voortdurende innovatie van de supply chain nodig om opkomende risico’s aan te pakken en tegelijkertijd volledig te profiteren van nieuwe kansen. Hieronder staan drie belangrijke conclusies uit het rapport, bedoeld om supplychainprofessionals te helpen een pad naar toekomstige successen te plannen:
Henri Seroux, senior vicepresident EMEA bij Manhattan Associates: “Warehouses vormen het hart van een unified supply chain en het centrum van het fulfilmentuniversum. Het aanpakken van de uitdagingen die in het rapport worden benadrukt, is cruciaal voor het concurrentievermogen en het succes van bedrijven op de lange termijn. De bevindingen onderstrepen het belang van het vooruitkijken en het blijven integreren van nieuwe technologieën, zoals microservices en generatieve AI, om supply chains toekomstbestendig te maken en deze op zichzelf te laten uitgroeien tot inkomsten- en klantenservicedrivers.”
“Uiteindelijk zorgt een meer unified supplychainstrategie voor efficiëntie, en dat zorgt op zijn beurt voor duurzaamheid, zowel wat economie als milieu betreft. En dat kan alleen maar goed zijn voor de winst-en-verliesrekening en de planeet”, besluit Seroux.
Vanson Bourne interviewde in het voorjaar van 2024 2.000 supplychainprofessionals in Australië, België, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Mexico, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Onder de respondenten bevonden zich zowel senior management als operationeel personeel en zij kwamen uit de sectoren fabricage en productie, logistiek, farmacie, retail, automotive en CPG.