Webfleet, de wereldwijde toonaangevende oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, breidt zijn CO₂-rapportagetool uit met meer uitgebreidere en bruikbare inzichten. Gecertificeerd door TÜV Rheinland[1], een van ’s werelds meest gerenommeerde certificeringsinstanties, stelt de CO₂-rapportagetool in staat om zowel directe emissies (Scope 1)[2] en indirecte emissies (Scope 2)[3] voor hun voertuigen te rapporteren. Dit gebeurt met behulp van berekeningen op basis van afgelegde afstand en brandstofgebruik. Dankzij deze uitbreiding kunnen klanten het Webfleet CO₂-rapport inzetten als een consistente methode om emissies te monitoren, ongeacht het type voertuig. Met de toevoeging van Scope 2 en de afstand gebaseerde meting is de Webfleet CO₂-rapportagetool leidend in de Europese markt door het berekenen en analyseren van Scope 1- en 2-emissies met twee afzonderlijke gecertificeerde berekeningsmethoden. Dit markeert een belangrijke mijlpaal in de weg naar duurzame mobiliteit.
Het Webfleet CO₂-rapport levert zowel real-time als historische gegevens over ritten, aangevuld met maandelijkse en jaarlijkse inzichten. Hierdoor kunnen wagenparkbeheerders voldoen aan de nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de EU. De tool onderscheidt Scope 1 (directe emissies van voertuigen met verbrandingsmotor) en Scope 2 (indirecte emissies door ingekochte elektriciteit voor elektrische voertuigen), wat een helder en compleet beeld geeft van de CO₂-voetafdruk van het wagenpark. Daarnaast berekent de tool automatisch kooldioxide-equivalenten (CO₂-eq), waarbij emissies van kooldioxide (CO₂), methaan (CH₄) en lachgas (N₂O) worden meegenomen. Hiermee ondersteunt de tool naleving van het gerenommeerde GHG-protocol, de standaardnorm voor CSRD-rapportage.
“Naarmate duurzaamheid mobiliteit blijft transformeren, worden toegang tot en transparantie van belangrijke gegevens cruciaal voor wagenparken van elke omvang. Wij begrijpen de complexiteit van duurzaamheidsrapportage en dat het een uitdaging kan zijn voor wagenparken om deze nieuwe gegevens te beheren. Daarom hebben we onze bewezen CO₂-rapportagetool uitgebreid met de mogelijkheid om Scope 2-emissies nauwkeurig te volgen, met gecertificeerde berekeningsmethoden. Dit geeft klanten beter inzicht in hun totale milieueffect. Deze toevoegingen bieden een completer en overzichtelijker beeld van duurzaamheidsrapportage, waardoor klanten beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen ter bevordering van duurzaamheid en efficiëntie” aldus Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions bij Bridgestone Mobility Solutions.
[1] Om te voldoen aan de meest geavanceerde wetenschappelijke standaarden, zijn alle platform-geïntegreerde berekeningen en oplossingen voor decarbonisatie volledig in lijn met internationaal erkende wetenschappelijke methodologieën en standaarden, zoals het Greenhouse Gas Protocol en het Science Based Targets initiative (SBTi). De wetenschappelijke nauwkeurigheid van de toegepaste berekeningsmethodologie voor de Corporate Carbon Footprint (CCF), Scope 1 & 2, is gecertificeerd door TÜV Rheinland.
[2] Voor Scope 1-emissies wordt enkel mobiele verbranding in de berekening meegenomen
[3] Voor Scope 2-emissies wordt enkel de elektriciteit die door het voertuig wordt verbruikt in de berekening meegenomen.