Bedrijfswagenjournalisten uit 24 Europese landen hebben de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 verkozen tot International Truck of the Year 2025. De award is de belangrijkste prijs in de industrie. In de motivering prees de jury het innovatieve algemene technologische concept van de zware langeafstandstruck, die indruk maakte met zijn moderne aandrijftechnologie, hoge energie-efficiëntie en een actieradius van 500 kilometer[2] zonder tussentijds opladen in het kader van de “eActros 600 European Testing Tour 2024” – een meer dan 15.000 kilometer lange, volledig elektrische ontwikkelingsreis door in totaal 22 landen, met een bruto combinatiegewicht van 40 ton. Op tal van dagelijkse etappes van de tour zou het theoretisch zelfs mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 kilometer te bereiken zonder tussentijds opladen. Langs de hele route werden de twee langeafstandstrucks uitsluitend bij openbare oplaadpunten opgeladen.
Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks, ontving de prijs tijdens de IAA Transportation 2024 in Hannover uit handen van Gianenrico Griffini, voorzitter van de ITotY jury.
“Mercedes-Benz Trucks heeft de eActros 600 vanaf het begin ontworpen als een elektrische truck. Het resultaat is een ultramodern batterij-elektrisch voertuig dat geschikt is voor een breed scala aan langeafstandstoepassingen,” aldus Gianenrico Griffini, die de beslissing van de jury samenvat.
“We zijn trots en enthousiast dat de jury onze eActros 600 heeft uitgekozen als de ‘International Truck of the Year 2025’. Bijna alle juryleden hebben al tijd achter het stuur doorgebracht om de eActros 600 te testen op de wegen door heel Europa – ze hadden dus de kans om persoonlijk te ervaren hoe goed de truck kan presteren. Vandaag is een trotse dag voor de teams die de afgelopen jaren zo hard hebben gewerkt om van deze truck een marktleider te maken,” zegt Karin Rådström.
Volgens het juryreglement wordt de titel jaarlijks toegekend aan de truck die de grootste bijdrage heeft geleverd aan innovaties in het wegtransport op het gebied van efficiëntie, uitstoot, veiligheid, voertuigdynamiek en comfort. Sinds de introductie van de International Truck of the Year award in 1977 heeft Mercedes-Benz Trucks de titel in totaal tien keer gewonnen. Dit jaar maakte de fabrikant ook voor het eerst indruk op de jury met een batterij-elektrisch voertuig.
De vele ITotY-journalisten die deelnamen aan de eActros 600 European Testing Tour 2024 by Mercedes-Benz Trucks prezen de geavanceerde aerodynamica van de nieuwe ProCabin-chauffeurscabine. Verbeterde aerodynamica is vooral belangrijk voor batterij-elektrische trucks in het langeafstandstransport, omdat luchtweerstand een van de belangrijkste factoren is die het energieverbruik beïnvloeden. Bovendien kan er meer energie worden gerecupereerd tijdens het terugwinnen door de verminderde luchtweerstand, wat leidt tot een grotere actieradius.
De prestaties van de aandrijflijn, de soepele acceleratie en de trillingsvrije werkomgeving met de verschillende rijprogramma’s werden ook positief beoordeeld door ITotY-journalisten. Mercedes-Benz Trucks heeft een nieuwe elektrische as ontwikkeld, ontworpen voor 800 volt met twee elektromotoren en een vierversnellingsbak, speciaal voor gebruik in langeafstandstransport. De elektromotoren genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van 600 kW. Daarnaast beschikt de eActros 600 over de Predictive Powertrain Control (PPC) cruise control en transmissiecontrole, die expliciet zijn afgestemd op de elektrische aandrijving. Predictive Powertrain Control houdt automatisch rekening met de topografie, wegindeling en verkeersborden voor een zo efficiënt mogelijke rijstijl.
Over de eActros 600
De eActros 600 voor langeafstandstransport vierde eind 2023 zijn wereldpremière. Dankzij de hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur[3] – vandaar de modelbenaming 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, kan de elektrische truck een actieradius van 500 kilometer[4] bereiken zonder tussentijds opladen. Dit bereik wordt bereikt onder zeer realistische en praktische omstandigheden met een bruto combinatiegewicht van 40 ton, en kan ook aanzienlijk worden overschreden afhankelijk van de rijstijl en route. De eActros 600 zal zelfs meer dan 1.000 kilometer per dag kunnen afleggen. Tussentijds opladen tijdens wettelijke chauffeurspauzes – zelfs zonder megawattladen – maakt dit mogelijk, op voorwaarde dat er oplaadmogelijkheden beschikbaar zijn. Naast CCS-lading tot 400 kW zal de eActros 600 later ook megawattlading (MCS) mogelijk maken.
Visueel wordt de elektrische langeafstandstruck gekenmerkt door een fundamenteel nieuw, minimalistisch design met duidelijke lijnen en een aerodynamische vorm. In termen van winstgevendheid voor wagenparkbeheerders zal de elektrische truck nieuwe normen stellen en op lange termijn de meeste dieseltrucks in het belangrijke langeafstandstransportsegment vervangen. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterijaangedreven langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, een laadinfrastructuur en diensten met het nieuwe TruckCharge merk. Mercedes-Benz Trucks viert eind november van dit jaar de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De eerste eActros 600-voertuigen voor klanten zullen voor het einde van 2024 worden geproduceerd en geregistreerd.
[1] De actieradius werd intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, na conditionering met een 4×2 opleggertrekker met 40 ton bruto combinatiemassa bij 20°C buitentemperatuur in langeafstandstransport, en kan afwijken van de waarden die zijn bepaald in overeenstemming met Verordening (EU) 2017/2400.
[2] Het bereik is intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, na conditionering met een 4×2 opleggertrekker met een bruto combinatiemassa van 40 ton bij een buitentemperatuur van 20°C bij vervoer over lange afstand, en kan afwijken van de waarden die zijn bepaald in overeenstemming met Verordening (EU) 2017/2400.
[3] De eActros 600 heeft drie accupakketten met elk 207 kWh. Deze bieden een totale geïnstalleerde capaciteit van 621 kWh. Nominale capaciteit van een nieuwe batterij, gebaseerd op intern gedefinieerde randvoorwaarden. Het bereik kan variëren afhankelijk van de specifieke toepassing en omgevingsomstandigheden.
[4] De actieradius werd intern bepaald onder specifieke testomstandigheden, na preconditionering met een 4×2 opleggertrekker met 40 t bruto combinatiemassa bij 20 °C buitentemperatuur in langeafstandstransport, en kan afwijken van de waarden die zijn bepaald in overeenstemming met Verordening (EU) 2017/2400.