· Een prototype Mercedes-Benz GenH2 Truck heeft een afstand van 1,047 km afgelegd tussen Woerth am Rhein en Berlijn
· Daimler Truck bereikt nog een mijlpaal met de #HydrogenRecordRun, in het kader van de tweesporenstrategie met voertuigen op waterstof en batterijen
· Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, hoofd Truck Technology “Het ideale toepassingsgebied voor brandstofceltrucks ligt in flexibele en veeleisende langeafstandstransporttaken. Waterstof in het vrachtwagenverkeer is allesbehalve gebakken lucht: Dat hebben we indrukwekkend bewezen door de 1.000 kilometer met één tankbeurt te doorbreken.”
Daimler Truck heeft met succes aangetoond dat brandstofceltechnologie op waterstof de juiste oplossing kan zijn om flexibel en veeleisend langeafstandsverkeer te decarboniseren. Een op de openbare weg goedgekeurd prototype van de Mercedes-Benz GenH2 Truck voltooide de #HydrogenRecordRun van Daimler Truck over een afstand van 1,047km met één tank vloeibare waterstof.
Aangedreven door een cellcentric brandstofcelsysteem en uitgerust met een tanksysteem voor vloeibare waterstof, begon de race op maandag 25 september in de namiddag in het Mercedes-Benz Truck Customer Center in Woerth am Rhein en eindigde op dinsdagmorgen 26 september in de Duitse hoofdstad Berlijn. De vrachtwagen voltooide de rit volledig beladen en met een totaal treingewicht van 40 ton onder reële omstandigheden, zonder CO2-uitstoot tijdens de volledige rit. De recordrit met gesloten tanks en gecontroleerde kilometrage werd onafhankelijk bevestigd door een keuringsdocument van TÜV Rheinland.
Samen met Rainer Müller-Finkeldei, hoofd Product Development Mercedes-Benz Truckse en Rijnland-Palts-staatssecretaris voor Economische Zaken Petra Dick-Walther stuurde hij de waterstoftruck voor de internationale media op reis: “Vandaag is een geweldige dag! Van Rijnland-Palts vertrekt een vrachtwagen met waterstofaandrijving helemaal naar Berlijn. We zijn er trots op dat een dergelijke verregaande innovatie uit Rijnland-Palts komt en in de fabriek in Woerth is ontwikkeld en getest. Dit getuigt van de innovatieve geest van Rijnland-Palts en zal de transportsector voorgoed veranderen. Het markeert een mijlpaal in de transformatie en decarbonisatie van de transportsector – dankzij nieuwe technologieën. De reis van de GenH2-truck van Rheinland-Pfalz naar Berlijn maakt dit concreet.”
Na de succesvolle recordrit reed Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, hoofd Truck Technology, de truck over de finish in de Ministergarten in Berlijn: “Om het transport koolstofvrij te maken, hebben we zowel batterijelektrische als waterstofaangedreven aandrijftechnologieën nodig. Het ideale toepassingsgebied voor brandstofceltrucks ligt in flexibele en veeleisende langeafstandstransporttaken. Door de 1000-kilometermijlpaal met één tank te doorbreken, hebben we nu op indrukwekkende wijze aangetoond: Waterstof in vrachtwagens is allesbehalve gebakken lucht en we maken een goede vooruitgang op weg naar de serieproductie. Tegelijkertijd herinnert onze recordrun van vandaag eraan dat het decarboniseren van het transport naast de juiste aandrijftechnologieën ook twee andere factoren vereist: een groene energie-infrastructuur en concurrentiële kosten in vergelijking met conventioneel aangedreven voertuigen.”
Voorafgaand aan de race werd de Mercedes-Benz GenH2 Truck bij het tankstation van Daimler Truck in het ontwikkelings- en testcentrum van het bedrijf in Woerth met vloeibare waterstof getankt. De door Air Liquide geleverde waterstof is van hernieuwbare oorsprong, aangezien deze is geproduceerd uit biomethaan met oorsprongsgaranties. Tijdens het tankproces werd cryogene vloeibare waterstof van min 253 graden Celsius in twee tanks van 40 kg aan weerszijden van het vrachtwagenchassis gevuld. Dankzij de bijzonder goede isolatie van de voertuigtanks kan de waterstof lang genoeg op temperatuur worden gehouden zonder actieve koeling. Beide tanks werden voor de start van de #HydrogenRecordRun door TÜV Rheinland afgesloten.
Daimler Truck geeft bij de ontwikkeling van op waterstof gebaseerde aandrijvingen de voorkeur aan vloeibare waterstof. In deze aggregaatstoestand heeft de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume in vergelijking met gasvormige waterstof. Daardoor kan meer waterstof worden meegenomen, waardoor de actieradius aanzienlijk toeneemt en een vergelijkbaar vermogen van het voertuig met dat van een conventionele dieselvrachtwagen mogelijk is.
Als een van ’s werelds grootste fabrikanten van bedrijfsvoertuigen heeft Daimler Truck zich verbonden aan het klimaatakkoord van Parijs. Het doel is om in 2039 in onze wereldwijde kernmarkten (Europa, VS, Japan) nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden. Batterijelektrische trucks zijn de ideale keuze voor het distributietransport en voor het langeafstandsverkeer met regelmatig gebruik op planbare routes met geschikte afstanden en laadmogelijkheden. Vooral voor zeer flexibele en bijzonder veeleisende toepassingen in het zware transport en het langeafstandsverkeer kunnen aandrijvingen op basis van waterstof echter een betere oplossing zijn. Bovendien zijn de beschikbaarheid van geschikte infrastructuur en voldoende groene elektriciteit cruciaal voor een succesvolle overgang naar emissievrije technologieën. Daimler Truck is ervan overtuigd dat een snelle en kostengeoptimaliseerde dekking van deze energievraag alleen met beide technologieën mogelijk is.
Drie jaar geleden, op 16 september 2020, kondigde Daimler Truck in Berlijn aan om op grote schaal te investeren in waterstoftechnologie. CEO Martin Daum presenteerde het Mercedes-Benz GenH2 Truck Concept voor het eerst aan het publiek om de technologische strategie van het bedrijf te onderstrepen. Dit werd gevolgd door de oprichting van cellcentric, een joint venture met de Volvo Group, die een van Europa’s grootste productiefaciliteiten voor brandstofcellen in bedrijf zal stellen. Sinds 2021 worden de eerste prototypes van de Mercedes-Benz GenH2 Truck uitvoerig getest en deze hebben hun capaciteiten onlangs bewezen op de Brennerpas, een van de drukste en meest uitdagende transitroutes van Europa. De succesvolle #HydrogenRecordRun markeert nu nog een mijlpaal op weg naar duurzaam transport: de eerste brandstofceltrucks worden naar verwachting in de komende jaren in de handen van klanten getest, terwijl het doel vastbesloten blijft om de serieversie van de Mercedes-Benz GenH2 Truck in de tweede helft van het decennium te introduceren.