Wat als je een bedrijfsomgeving virtueel kan nabootsen om er kostenefficiënt verschillende scenario’s op los te laten zonder impact op je huidige productie en logistiek? Dat is in een notendop het doel van het TETRA VEooX-project, een initiatief van FlandersMake@UGent – ISyE en HOWEST University of Applied Sciences. Tijdens het kick-offevent lichtten UGent-professor Johannes Cottyn en HOWEST-onderzoeker Charlotte Larmuseau toe waarom je als bedrijf zou instappen in dit project.
Op donderdag 7 november vond in Kortrijk de kick-off plaats van het TETRA VEooX-project. Het TETRA-programma is een VLAIO-initiatief voor praktijkgericht onderzoek. Het doel? Het faciliteren van technologiegedreven kennisoverdracht tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en bedrijven en non-profitorganisaties anderzijds. Het VEooX-project is een samenwerking tussen FlandersMake@UGent – ISyE en HOWEST University of Applied Sciences. Bedrijven als Daikin, Actemium, Engico, Dewilde engineering, Vandewiele, Octoo, Pattyn, Talumis en Vintiv tekenden present.
Met VEooX, een samensmelting van virtual engineering en user experience, willen de onderzoekers digitale tools inzetten om de fysische realiteit van productie- en logistieke omgevingen virtueel na te bootsen en ze te (her)ontwerpen, aansturen en/of optimaliseren. Het project wil daarbij digitale tweelingen, virtuele prototyping en virtuele training inzetten in de maakindustrie om zo innovaties, technieken en producten te lanceren zonder impact op bestaande processen. Als bedrijf kan je deelnemen aan dit project, waarbij je deel uitmaakt van de gebruikerscommissie om input en feedback te geven, en mogelijk een eigen case op de rails te zetten.
Tijdens de kick-off nam professor industriële automatisering aan de UGent en hoofd van het competentiedomein Manufacturing Knowledge and Automation Engineering aan FlandersMake@UGent – ISyE Johannes Cottyn ons mee in de ambities van TETRA VEooX. Dit project brengt twee domeinen samen, namelijk virtuele engineering en virtuele user experience. Het eerste omvat het gebruik van 3D-modellen om een productieproces te dimensioneren en virtueel in bedrijf te stellen. Het tweede luik laat toe dat werknemers makkelijk in een 3D-omgeving realistische productiesituaties doorlopen, gelinkt aan hun functie. Beide domeinen zijn op zich al interessant, maar de synergie ertussen is wat VEooX op de kaart zet.
Het gebruik van virtuele engineering platformen binnen productie en logistiek biedt heel wat mogelijkheden, maar komt tegelijk met een reeks uitdagingen. Een ervan is het kiezen, opzetten en onderhouden van de juiste tool. Een andere is dat er menselijke interactie nodig is om scenario’s uit te testen. In de meeste tools is dit vandaag niet beschikbaar. Daarnaast hebben virtuele experience platformen dan weer een enorm niveau van detail nodig om realistische logistieke en/of productiescenario’s uit te werken. VEooX heeft als ambitie beide methodes samen te brengen voor een effectiever en kostenefficiënter resultaat.
Hoewel het VEooX-project nog maar recent uit de startblokken schoot, voerde het team al een marktstudie uit van beschikbare softwaretools voor virtuele engineering en experience. Postdoctoraal onderzoeker aan de UGent Matthias Schamp legde uit hoe het team zestien tools classificeerde volgens een vijftigtal criteria en ze vervolgens een ranking gaf. Dit vergelijkend overzicht is gebundeld in een online database, toegankelijk voor de leden van de gebruikerscommissie. De database zal verder uitgebreid worden met andere tools en/of bijkomende gegevens van de leveranciers.
HOWEST-onderzoeker Charlotte Larmuseau toonde het nut aan van user experience applicaties om feedback te verzamelen op virtuele prototypes, zonder de hoge ontwikkelingskosten van een echt prototype. Tegelijk laten ze toe om menselijke handelingen te integreren in testscenario’s, zoals rond veiligheid en ergonomie, bij engineeringprojecten. Engineeringtools helpen dan weer om scenario’s te creëren voor verschillende types medewerkers op een kosten- en tijdsefficiënte manier.
Naast het brengen van standaardworkflows en de uitbouw van een testomgeving ondersteunt het VEooX-project geïnteresseerde bedrijven bij de begeleiding en documentatie van een industriële case. VEooX richt zich op productiebedrijven, machinebouwers en systeemintegratoren, met een focus op kmo’s, en op technologieleveranciers en consultancybedrijven van simulatie- en emulatietools en AR/VR-applicaties. Het project loopt van 1 oktober 2024 tot 30 september 2026. Meer informatie vind je op de website van ISyE.