Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Warehouse-automatisatie, veel meer dan technologische cherry picking
Eric Vandenbussche

Warehouse-automatisatie, veel meer dan technologische cherry picking

Logimat 2024 in Stuttgart is weer achter de rug. Een bezoek aan deze Europese referentiebeurs omtrent interne logistiek, brengt je weer up-to-date omtrent trends in technologie. Op de boeiende beurs kan je de vele technologische mogelijkheden ook in het echt zien en vergelijken. Toch moeten we opletten, want gaan shoppen in de supermarkt met een lege maag is nooit goed. Laat ons dus even stilstaan bij de essentie: technologie moet processen ondersteunen; de middelen zijn niet het doel op zich. Verliefd worden op techniek is een valkuil waar velen in trappen. De reflex om ‘te automatiseren om te automatiseren’ ontstaat vanuit die onbewuste honger.

Een warehouse klaarmaken voor de toekomst is meer dan ‘cherry picking’ van technologie. De technologie moet de bedrijfsdoelstellingen en strategie ondersteunen. Het is dus logisch dat elke vorm van automatisatie – of ze nu hard of soft is – een projectie moet zijn van de weg naar competitiviteit. Als we aan de vooravond staan van doorgedreven automatisatie, is bedrijfsblindheid uit den boze, en out of the box denken de norm. Te vaak wordt automatisatie ingeblikt als een vorm van continu verbeteren (Kaizen-logica). Automatisatie moet een hefboom vormen tot vernieuwing en groei. State-of-the-art worden via de weg van business process reengineering en alles in vraag durven stellen, is de boodschap (Kakushin). Doet men dit niet, dan loert het spook van de suboptimalisatie om de hoek. Hoe vaak zie je niet dat binnen een bestaand warehouse een stukje toptechnologie staat te midden van een niet-geoptimaliseerde omgeving? Lees: een pover aangestuurde omgeving. Omgevingen waar het juiste IT-opzet totaal ontbreekt omdat men denkt dat WCS de rol van WMS kan vervullen.

Meteen komen bedenkingen naar boven. Kunnen we meer doen op een kleinere footprint? Hoe kunnen we onze groei ondersteunen? Onze klantenservice verhogen? Meer wendbaarheid creëren? Met andere woorden, hoe kunnen we duurzaam worden en toch onze marktpositie versterken? 

Graag doorprik ik de ballon dat terugverdienen gelijk is aan koppen besparen. Return krijg je ook door minder te bouwen, niet te hoeven uitwijken naar een andere locatie, wendbaar te worden voor de continue disruptie die er op de markt heerst. Bedrijfsprocessen dienen mee te kunnen evolueren met wat de toekomst in petto heeft. Een magazijnfunctie uitschrijven beantwoordt aan deze challenge en start met visie. Nadien kan een proces van continu verbeteren opgezet worden. De sterk gerobotiseerde omgevingen zullen ook coaching en aanpassing vereisen van leidinggevenden en operatoren. Hoe gaan we de eerstelijnszorg verzorgen? Hoe zullen we de uptime van de systemen garanderen? De warehouse supervisor zal een kok zijn die de wereldkeuken aankan: de geboorte van de warehouse supervisor 4.0.

Een state-of-the-art magazijn ontstaat wanneer men logistiek multidisciplinair beheerst. Dit wil zeggen: wanneer we de verbinding kunnen maken tussen de processen productie en/of distributie, digitalisatie en automatisatie. Zeker omdat de oplossingen meer en meer hybride worden, gaat het om het leggen van een puzzel en die binden met een saus van IT, met uitgekiende werkingsprincipes ten grondslag. Meer dan ooit geldt de uitdaging ‘we bouwen onze logistieke processen en we plaatsen er een gebouw omheen’. Het is dringend en noodzakelijk dat we onze kijk op vastgoed en regelgeving bijsturen in functie van de nieuwe mogelijkheden geboden door technologische innovatie, zodat we duurzame warehouse-oplossingen kunnen brengen.

De beste manier om efficiënt te gaan shoppen in de supermarkt is met een goed voorbereide boodschappenlijst. Een lijst die gemaakt is door een kok met vernieuwende ideeën, die ervoor zorgt dat we minder waste genereren, en duurzamer en gezonder koken.

Heerlijk tafelen wordt dat! Smakelijk!

Eric Vandenbussche
CEO Logflow

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.