Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Vooruitstrevende aanpak van IKEA – Interview met Hans Vandijck

Vooruitstrevende aanpak van IKEA – Interview met Hans Vandijck

Bij IKEA zijn ze bezig met innovatieve oplossingen voor een duurzame toekomst. We spraken Hans Vandijck, Fulfilment Development & MCN Manager bij IKEA over de nieuwste innovaties en welke strategie ze hanteren voor het warehouse of the future in aanloop naar de conferentie Logistieke Hotspots & Warehousing op 23 mei 2024.

Hieronder het volledige artikel, of klik hier voor de versie voor op je mobiel.

Q1: KUNT U EERST IN 3 ZINNEN UITLEGGEN WAT U DRIJFT BINNEN UW FUNCTIE?

Ik word gedreven door het zoeken naar continue verbetering, waarbij ik geloof dat eenvoud de sleutel is tot effectieve innovatie. Innovatie moet een duidelijk doel hebben en waarde toevoegen. Het volgen van trends of hypes zonder duidelijk doel kan leiden tot tijd- en geldverspilling. Daarom is een helder begrip van de behoeften, doelen en uitdagingen dat je tracht op te lossen cruciaal.

Q2: IKEA IS HEEL VOORUITSTREVEND IN OPLOSSINGEN. WAT IS DE REDEN WAAROM ER VOOR DRONES IS GEKOZEN?

De drones zijn een goed voorbeeld van innovatie met een doel. Een correcte voorraadinventarisatie is essentieel voor een goede klantervaring. De drones voeren vandaag voorraadcontroles automatisch uit, waardoor dit veel efficiënter en frequenter kan.

Ook voor de medewerker is het beter, aangezien inventariseren in een magazijn geen veilige en ergonomische taak is en zeer repetitief. Dus voordelig voor de klant, het bedrijf en de medewerker.

Tegenwoordig helpen de drones onze medewerkers met inventariseren, maar wij geloven dat de ‘use-case’ voor de drones in de nabije toekomst meer kan zijn dan alleen inventariseren. (Stellingcontroles en het controleren van de juiste plaatsing van pallets zijn hier voorbeelden van.)

Q3: HOE GAAT U OM MET INNOVATIES OP DIT GEBIED? HOE BELANGRIJK IS HET DAT IKEA VERNIEUWEND IS?

Ik doe dit niet alleen, hier zit een heel team achter. Op mondiaal niveau is een netwerk opgezet dat als katalysator voor innovaties fungeert; DIN, Development and Innovation Networks.

Innovaties, nieuwe ideeën kunnen bottom-up of top-down verlopen. IKEA is een mondiaal bedrijf en op deze manier willen we niet dat elk land of iedere unit het wiel opnieuw moet uitvinden.

Betreft imago, om opnieuw de drones als voorbeeld te geven, voor deze innovatie hebben we de Mercurius prijs gewonnen wat heel wat media-aandacht gekregen heeft. Dat is leuk maar het versterkt ook het innovatieve imago van IKEA België.

Q4: OP WELKE INNOVATIE BIJ IKEA BENT U HET MEEST TROTS?

Meest recent zullen dat de drones en de COSS-T of Collectomat zijn, een automatische oplossing voor het opslaan van Collect-bestellingen op een IKEA-karretje. IKEA Zaventem en IKEA Amsterdam zijn pilotwinkels voor IKEA Global om deze oplossing te testen. Op deze manier kunnen wij 24/7 een afhaalaanbod aanbieden, ook voor en na opening van de winkel en heel belangrijk voor België, ook op zondag.

Maar naast deze innovaties valt er ook nog heel wat te verbeteren en optimaliseren binnen de huidige processen, ook dat kan een groot verschil maken en voldoening geven eens geïmplementeerd.

Q5: WAT MAAKT VOOR U HET WAREHOUSE VAN DE TOEKOMST? HOE ZOU DAT ERUIT ZIEN IN UW BELEVING?

Voor IKEA zal dit meer een winkel van de toekomst zijn. IKEA wil haar winkels transformeren, de winkel blijft een fysieke winkel, een belevingscentrum voor klanten, maar tegelijkertijd willen wij onze winkels omvormen tot fulfilment (logistieke) units. Onze strategie is dat we investeren in onze bestaande units en deze volledig optimaliseren voordat we nieuwe units openen.

Dit is het model dat wij toepassen:

Q6: AAN WELKE INNOVATIE EN/OF OPLOSSING WERKT U NU BIJ IKEA VOOR HET WAREHOUSE VAN DE TOEKOMST? 

We moeten onze activiteiten in IKEA België meer automatiseren. Niet om mensen te vervangen, maar simpelweg om tegemoet te komen aan de veranderende wensen van de klant en dit zonder de druk op het personeel te verhogen.

IKEA bestaat in België 40 jaar, we kunnen stellen dat we 35 jaar lang een puur fysieke retailer waren met een doe-het-zelf businessmodel waar we verwachten dat de klant zoveel mogelijk zelf doet.

De groei zit in online en in bestellingen met een service, waardoor er meer verwacht wordt van onze logistieke medewerkers. Om IKEA winstgevend en betaalbaar te houden en de arbeidsomstandigheden van de mede-werkers te handhaven en te verbeteren, moeten we ons hieraan aanpassen.

Hier enkele voorbeelden van onze automatisatie projecten.

Wil je meer weten en verder praten met Hans Vandijck? Kom naar de Logistieke Hotspots & Warehousing en doe mee! Gebruik de promotiecode LogistiekeHotspots100 en krijg € 100,- korting. Aanmelden kan via de knop hieronder.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.