Hét platform voor interne & externe logistiek, supply chain en automatisering
Transportsector is klaar voor elektrische mobiliteit

Transportsector is klaar voor elektrische mobiliteit

Grote autonomie geeft e-trucks een boost

Daimler Truck Belux is een grote supporter van de transitie binnen de transportsector naar steeds meer elektrisch rijden. Zeker na de positieve feedback van klanten die elektrische Mercedes-Benz-trucks inschakelen voor hun wegtransport. Die ervaringen deelden ze op hun klantenevenement e.Mission, dit jaar volledig gewijd aan elektrische mobiliteit.

Het elektrificeren van transport is een sleutelelement geworden in het streven naar een duurzamere toekomst. Investeringen in toekomstgerichte infrastructuur spelen dan ook een cruciale rol in het ondersteunen van de groeiende vloot elektrische vrachtwagens op onze wegen. Dat Fluvius recent aankondigde vier miljard euro te zullen investeren in de uitbreiding van laadinfrastructuur en dat Fastned plannen heeft om laadpunten te openen specifiek gericht op zwaar transport, klinkt de sector als muziek in de oren. Dat is ook zo bij Daimler Truck Belux, dat met zijn eActros een prominente plaats wil innemen in het segment van de elektrische vrachtwagens. De ervaringen van de eerste gebruikers bieden een waardevol inzicht in de prestaties en kosten van de eActros 400 na een langdurige operationele periode. De toekomst oogt mooi.

Autonomie is verrassend

Laurent Van Mieghem, planningsverantwoordelijke bij Van Mieghem Logistics, is bijzonder opgetogen over het gebruik van de eActros 400. “De truck bolde 40.000 kilometer in tien maanden tijd, zowel in zomerse als in winterse omstandigheden. Ik was bijzonder aangenaam verrast door de autonomie van de eActros 400. Daimler beloofde ons een autonomie van 400 kilometer en die werd makkelijk gehaald, en zelfs overtroffen. Ook de Total Cost of Ownership (TCO) lag in het algemeen heel dicht bij de berekeningen die men ons voor de aankoop liet zien. Wel zijn er aanzienlijke verschillen tussen de zomer- en wintermaanden. Het gebruik van lokaal geproduceerde energie via zonnepanelen had wel zijn invloed op de kosten.” Wim Claes van Wim Claes Transport & Logistiek voegde eraan toe dat de betrouwbaarheid van het voertuig hem gemoedsrust geeft: “De eActros doet wat hij moet doen.”

4 18c0166 027 900989
De beloofde autonomie van 400 kilometer werd zelfs overtroffen.

Buitengewoon gunstige TCO

Transport Vandijck trekt volop de kaart van duurzaamheid, gesteund door de klanten die vragende partij zijn voor het duurzaam transport van hun goederen. “Wij investeerden al in een DC-laadpaal van 150 kilowattuur op onze site en zijn dus volledig klaar voor de komst van de twee eActros 600-trucks. We zullen ze zelfs inzetten op een route van en naar Zwitserland. Zoveel vertrouwen hebben we in de autonomie”, vertelde Nathalie Vandijck tijdens e-Mission. Michiel Verdonck, zaakvoerder van VM-Milktrans, benadrukte de buitengewoon gunstige TCO van dit voertuig: “Zelfs zonder de ondersteuning van Vlaamse subsidies zijn elektrische vrachtwagens in de huidige markt levensvatbaar en aantrekkelijk. Daarnaast was het de technologie van e-as die me over de streep trok om zes eActros 600-trucks te bestellen.”

Evolutie naar flexibele elektriciteitsprijzen

e.Mission bood ook een platform aan Fluvius en Synergrid om de cruciale aspecten van de integratie van elektrische voertuigen te belichten. Ze benadrukten het belang van wereldwijde energievisies, het faciliteren van de juiste investeringen en het aantrekken van gekwalificeerd personeel om de overgang naar duurzame energieoplossingen te versnellen. Een belangrijke boodschap was alvast dat er zeker voldoende elektriciteit beschikbaar zal zijn, vooral omdat steeds meer mensen ervoor kiezen om lokaal elektriciteit te produceren en te gebruiken. Synergrid roept de bedrijven op om een intelligent netwerk te gebruiken, waarbij gebruikers de stroom moeten gebruiken wanneer die beschikbaar is. Dit impliceert dat bedrijven, indien mogelijk, zelf hun elektriciteit moeten produceren om de belasting van het netwerk te verminderen. Beide organisaties gaan ervan uit dat de markt zal evolueren naar een systeem van flexibele prijzen. Prijzen zullen zelfs van uur tot uur variëren, wat ervoor zorgt dat wie flexibel kan zijn in zijn gebruik, zijn voordeel kan doen.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten