Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Totaalpakket, inclusief huisvesting en mobiliteit
Kirke Hillewaere, COO, Axintor Interim.

Totaalpakket, inclusief huisvesting en mobiliteit

Specialist in buitenlandse arbeidsrekrutering

Al vijftien jaar is Axintor Interim de West-Vlaamse specialist voor de rekrutering van buitenlandse arbeiders. Met een correcte verloning volgens de Belgische wetgeving, en een totaalpakket waarin voor de uitzendkrachten ook huisvesting en mobiliteitsoplossingen voor het woon-werkverkeer vervat zitten. Het economische en sociale aspect gaan hand in hand. Een mooi verhaal.

“Wij vertrekken vanuit de vacaturenoden van onze klanten en gaan dan op zoek naar geschikte kandidaten in onder andere Roemenië, Polen, Spanje en Portugal. We werken daarvoor samen met lokale selectiepartners die voor ons de juiste kandidaten zoeken, en we maken ook gebruik van marketingtools om onze vacatures te publiceren”, zegt Kirke Hillewaere, verantwoordelijk voor sales en operations. “Eens in België, omringen we onze uitzendkrachten met de nodige zorg en begeleiding. Integratie en on-boarding maken onlosmakelijk deel uit van onze bedrijfsfilosofie. Huisvesting hebben we in eigen beheer, net als wagens, scooters en e-bikes. Die stellen we ter beschikking zolang ons kantoor de interimkrachten tewerkstelt.”

Integratieproces

Axintor start zoals elk regulier uitzendkantoor met wekelijkse, flexibele contracten met een optie tot vast werk. “Je kan stellen dat de uitzendperiode gemiddeld zo’n zes tot zeven maanden duurt. In die periode hebben de arbeiders de tijd om een bedrag opzij te zetten om bijvoorbeeld de waarborg voor een huurwoning te kunnen betalen.” 

“Eens ze hier vast werk hebben, laten ze vaak hun partner overkomen. Ook die helpen we dan graag om werk te vinden. Los van ons salesteam hebben we een coördinatieteam dat het hele integratieproces in goede banen leidt. We kiezen er bewust voor om daarvoor werknemers in te schakelen die de taal van de uitzendkrachten spreken. Dat wordt enorm geapprecieerd en geeft vertrouwen. Zo helpen onze collega’s hen bij zaken als het openen van een bankrekening of het in orde brengen van een domiciliëring”, gaat Kirke verder.

Specialist in rekrutering van buitenlandse arbeiders.

Chauffeurs en warehousingprofielen

Door het laag aantal technisch geschoolden in ons land kregen ondernemingen het twee decennia terug moeilijk om bepaalde vacatures in te vullen. Met de oprichting van Axintor wilden Liselotte Rombaut en Klaas Vandendries hierop een antwoord bieden. Dat ons land zijn arbeidsmarkt openstelde voor werkkrachten uit ‘nieuwe’ EU-landen, maakte een samenwerking met Poolse partners mogelijk. Later kwam Roemenië erbij, en meer recent ook Spanje en Portugal. “Werden bij aanvang vooral chauffeurs gezocht, dan kwam er al snel de vraag naar diverse profielen binnen de warehousing, zoals magazijnwerk, vorkliftchauffeurs en orderpickers. Dagshifts, nachtwerk of ploegenarbeid, alles is mogelijk.” 

Correcte Belgische lonen

Omdat Axintor een Belgisch bedrijf is, mag het alleen factureren aan Belgische bedrijven. Daarom wordt er gewerkt met Dimona, het elektronisch communicatieplatform waarmee de werkgever iedere indiensttreding en uitdiensttreding van een werknemer aangeeft bij de RSZ. “Dit betekent dat we de sociale wetgeving van ons land respecteren en zo willen bijdragen aan de Belgische economie”, verduidelijkt Kirke. “Je kan er ook voor kiezen via onderaanneming te factureren aan een buitenlands bedrijf, waarbij je dan gebruik maakt van de loonvoorwaarden en de sociale zekerheid van het land van herkomst. Dat is een heel ander verhaal, waaraan wij absoluut niet mee willen schrijven. Wij betalen immers correcte, in België gangbare lonen. Klanten vinden dit een zeer correcte werkwijze. En als ze merken dat de tarieven die we aanbieden heel concurrentieel zijn en we ook nog eens werken volgens het ‘no cure no pay’-principe, zit het helemaal snor.”

Digitalisering

In 2020 heeft Axintor met de ontwikkeling van een eigen app sterk ingezet op digitalisering. “Onze uitzendkrachten zien zo op voorhand waar ze in ons land toekomen, waar ze zullen wonen, waar de winkels en de dokter van wacht zijn … We bekijken dit als een digitale inburgeringscursus. Groot pluspunt is dat ze de informatie krijgen in de ingestelde taal van hun smartphone. Deze sociale component vinden we superbelangrijk.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
nl_NLDutch