Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Logistiek slim en crisisbestendig maken
Intralogistiek is een belangrijke differentiator in de markt. Door het samenspel tussen automatisering, aandrijftechnologie en digitale engineering neemt de technologie van Lenze deze handschoen op om processen te optimaliseren.

Logistiek slim en crisisbestendig maken

Intralogistiek als differentiator

Door opeenvolgende crisissen ligt er steeds meer nadruk op intralogistiek. Maar de uitdagingen (en opportuniteiten) zijn niet min. Er liggen meer goederen op stock, er duiken nieuwe distributiekanalen op, de kosten zijn gedaald, consumenten verwachten een duurzamere toevoerketen, fabrieken draaien 24/7, lange onderbrekingen voor onderhoud bestaan niet meer, er is niet genoeg personeel meer, leverbetrouwbaarheid is cruciaal… Kortom, intralogistiek is een belangrijke differentiator in de markt. Door het samenspel tussen automatisering, aandrijftechnologie en digitale engineering neemt de technologie van Lenze deze handschoen op om processen te optimaliseren en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Het doel? Een slim magazijn.

Laten we beginnen bij het begin. Goederen doorheen de productie verplaatsen, dat is een kolfje naar de hand van horizontale transportbanden. Je vindt ze in alle sectoren, in alle vormen en maten. De nieuwe generatie van gedecentraliseerde servoregelaars van Lenze, de i serie motec, leent zich hier perfect voor. Hij speelt in op de eisen die aan moderne systemen gesteld worden: kortere engineeringtijd door minimale variaties en tegelijk maximale energiebesparing. Via de EASY System Designer ontwerp je het perfecte aandrijfsysteem dat tot 30% zuiniger werkt. Deze nieuw ontwikkelde component kan zowel op de motor als op de muur gemonteerd worden voor een outputvermogen van 0,37 tot 45 kW. 

De geïntegreerde regeneratie-unit zorgt voor bijkomende besparingen. De regeneratieve energie gaat niet verloren in remweerstanden, maar wordt teruggevoerd naar het elektriciteitsnet, zonder extra hardwarekosten. Bovendien kan de servoregelaar synchrone motoren aansturen zonder sensoren.

Aandrijfsysteem als sensor

De IO-Link master functionaliteit vermindert wat er nodig is aan bekabeling. Maar gebruikers kunnen ook data uit de servoregelaar capteren en aan een hoger systeem doorgeven. Door het digitale naamkaartje te scannen krijgen gebruikers snel toegang tot de productdata en de Lenze Information Hub. Dankzij de geïntegreerde oscilloscoopfunctie fungeert het aandrijfsysteem eigenlijk als sensor in transportbandtechnologie. De motorstroom wordt in hoge resolutie geregistreerd. Met die data weten bedrijven exact wat er aan de hand is in het systeem. 

In een volgende stap kunnen ze dan ontdekken waarom het gebeurt, om op termijn te kunnen voorspellen wat er zal gebeuren en wanneer het zal gebeuren. Lenze vertrouwt hiervoor op een combinatie van de IT- en OT-wereld, van IT-expertise en ervaring in intralogistiek. Dit maakt het mogelijk om productielijnen de optimaliseren, kosten terug te brengen en nieuwe digitale businessmodellen op te zetten.

Goederen doorheen de productie verplaatsen, dat is een kolfje naar de hand van horizontale transportbanden. De nieuwe generatie van gedecentraliseerde servoregelaars van Lenze, de i serie motec, leent zich hier perfect voor.

Hogere beschikbaarheid machines

Een tweede gevolg van de interactie tussen IT en OT vormen het assetbeheer en ticketsysteem voor een hogere beschikbaarheid van machines. Lenze heeft hiervoor een specifiek portaal ontwikkeld dat rechtstreeks verbonden is met de machines. Treedt er een fout op, dan kan de machine automatisch een ticket genereren om de onderhoudstechnieker te informeren. Daarin kan hij lezen om welke component het gaat, welk model en variant het is, wat het serienummer is, en waar het onderdeel precies geïnstalleerd zit binnen de topologie van de machine. De kans op verkeerde informatie of verouderde documentatie wordt op die manier uitgesloten. De informatie komt rechtstreeks uit de PLC, die altijd de meeste actuele status weergeeft. 

Aangezien het een onafhankelijk platform betreft dat gebouwd is op open standaarden, kunnen er ook andere dan Lenze producten in meegenomen worden. De sensoren van specialist SICK maken bijvoorbeeld al deel uit van deze oplossing.

Machines modulair maken

Een andere digitale oplossing die engineering vereenvoudigt is FAST. Met de software-engineering modules van Lenze FAST kunnen automatiseringsspecialisten kant-en-klare functies voor bijvoorbeeld magazijnkranen van de laatste generatie bundelen. Lenze FAST helpt ontwikkelaars om machines modulair samen te bouwen. Dit bespaart op tijd voor engineering en brengt systemen naar een hoger niveau omdat gebruikers nu beschikken over een uitbreidbaar basiskader voor machinetoepassingen. De belangrijkste sturingscommando’s kunnen onafhankelijk van de hoger gelegen controller uitgevoerd worden, en de grafische gebruikersinterface maakt indienststelling bijzonder eenvoudig. De integratie van klantspecifieke knowhow of bijkomende functies is mogelijk dankzij de open IEC 61131 omgeving.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.