Op 11 juni 2024 nodigde KNAPP Benelux circa vijftig logistieke professionals uit in de gebouwen van de Puurse brouwerij Duvel Moortgat. Experten van Logflow, Manhattan en KNAPP Benelux gaven er boeiende presentaties over logistieke automatisatie. Nadien volgde een uitgebreide rondleiding in het Willebroekse magazijn van DRiV, onderdeel van de wereldwijde Tenneco-groep. Het klantenevent eindigde met een rondleiding in brouwerij Duvel Moortgat.
Hoe stippel je als ondernemer een duurzame strategie uit om de logistieke processen in jouw bedrijf succesvol te automatiseren en digitaliseren? Hoe kunnen specifieke softwaretools en nieuwe technologieën dit traject faciliteren? Met welke valkuilen moet je rekening houden bij de keuze van dit logistieke technologie? En hoe ziet smart warehousing er in de praktijk uit? Al deze vragen kwamen uitvoerig aan bod tijdens het klantenevent ‘The journey towards automation | DRiV’ dat KNAPP Benelux in samenwerking met Logflow en Manhattan organiseerde.
Het event startte met een presentatie door Simon Popelier, innovatiemanager bij Logflow. Vanuit de vaststelling dat het belang van en de interesse in logistieke automatisatie jaar na jaar toeneemt, lichtte hij enkele valkuilen toe bij de keuze van logistieke technologie.
Een ervan is een gebrek aan visie, waarbij de bekende Kaizen-methodiek overheerst. Die methodiek focust op het continu doorvoeren van kleine werk- of procesverbeteringen. Simon pleit voor een Kakushin-aanpak, die staat voor fundamentele verandering. Daarbij nemen managers de tijd om goed na te denken over waar ze als bedrijf efficiënter en productiever kunnen werken.
Een tweede valkuil is te veel focussen op ‘cherry picking’ van nieuwe logistieke technologieën, van cobots tot EDI en van RFID-tracking tot ‘live flow monitoring’. Logistieke automatisatie is immers geen doel op zich. De totale puzzel moet kloppen, waarbij automatisatie de bedrijfsdoelstellingen moet ondersteunen.
Andere belangrijke valkuilen zijn de nood aan flexibiliteit en schaalbaarheid om logistieke technologieën zo efficiënt mogelijk in te zetten. Kan de opslagcapaciteit in een magazijn makkelijk uitgebreid worden? Kunnen piekmomenten snel opgevangen worden? Ook de shift van Total Productive Maintenance naar Total Logistics Maintenance verdient alle aandacht. En uiteraard is er ook de overgang naar logistieke operatoren en supervisors 4.0, met takenpakketten en (digitale) vaardigheden die razendsnel evolueren. Simon Popelier verwijst hierbij naar de term ‘co-warehouse supervisor’, waarbij de ‘co’ staat voor ‘connect’
en ‘collaborate’.
‘To bot or not to bot?’ Dat was de vraag die Werner De Swaef, Director of Sales bij KNAPP Benelux, tijdens zijn uiteenzetting beantwoordde. Als systeemintegrator biedt KNAPP wereldwijd circa 2.000 intelligente automatiseringsoplossingen aan in diverse sectoren. Met 55 locaties, 7 productiesites en 7.300 medewerkers is het bedrijf uitgegroeid tot een onestopshop voor automatiserings- en digitaliseringsoplossingen. De focus ligt op vijf toepassingen: shuttlesystemen, digitale oplossingen en AI, AMR’s, pocket sorter systemen en orderpicking robots. Dankzij de inzet van onder meer fleet control software en digital twins helpt KNAPP bedrijven om efficiënt magazijnbeheer te realiseren, van start tot finish.
Marco Klaassen, Senior Director Business Solution Architects bij Manhattan, presenteerde de werking en troeven van Manhattan Active Supply Chain, een geavanceerde softwareoplossing die bedrijven helpt hun toeleveringsketenprocessen te optimaliseren. Met een geïntegreerde aanpak biedt dit platform end-to-end zichtbaarheid en realtime inzicht, waardoor organisaties beter kunnen anticiperen op vraag- en aanbodschommelingen. De cloud-native oplossing is voortdurend up-to-date en schaalbaar, en dus eenvoudig aan te passen aan veranderende zakelijke behoeften. Functionaliteiten zoals voorraadbeheer, orderverwerking en transportoptimalisatie helpen bij het verminderen van kosten en het verbeteren van de efficiëntie.
Als laatste spreker zoomde Thomas Thys, Senior Program Manager EMEA bij DRiV, in op de kernactiviteiten van deze Tenneco-dochteronderneming en de doorgedreven automatisering op de magzijnvloer. Als warehouse van auto-onderdelen bestemd voor onderhoud en herstellingen, is het Willebroekse magazijn wereldwijd een van de 29 distributiecentra van de bedrijvengroep. De locatie evolueerde van een traditioneel magazijn naar een toonbeeld van logistieke automatisering.
Via een mezzanine met drie vloeren en geautomatiseerde handling- en verpakkingslijn zet DRiV voluit in op toekomstbestendige logistiek. De inzet van een KNAPP OSR Shuttle past perfect in deze ambitie, waarbij AMR’s operatoren bijstaan voor het interne transport van palletten.
Neem dan rechtstreeks contact op met KNAPP Benelux BV.
Contact opnemen