Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Flamingo verhoogt performantie in nieuw magazijn
Magazijniers maken gebruik van pick-to-lighttechnologie.

Flamingo verhoogt performantie in nieuw magazijn

Optimaal legplan voor 8.500 producten, pick-to-lighttechnologie en pickkarren op maat

Een state-of-the-art magazijn ter grootte van 33.500 m², ofwel elf voetbalvelden. Dat bouwde Flamingo Pet Products om zijn groei te ondersteunen. “Onze huidige capaciteit laat ons toe om onze ambitie waar te maken: de omzet verdubbelen in vijf jaar”, zegt Kevin Schellens, warehouse manager. Om de efficiëntie van het nieuwe magazijn te maximaliseren, nam hij de supplychainexperts van valueXstream onder de arm. 

Flamingo Pet Products, gespecialiseerd in accessoires en snacks voor huisdieren, is actief in 65 landen, van Zuid-Amerika tot Australië. Het bedrijf verkoopt en verzendt 8.500 producten voor huisdieren over de hele wereld. Klanten zijn onder andere dierenwinkels, groothandels en supermarkten.

Tot 70.000 palletplaatsen

Het bedrijf was flink uit zijn voegen gebarsten. Een gloednieuw magazijn bood soelaas, goed voor drie immense hallen en 62.000 palletplaatsen. “We kunnen zelfs opschalen naar 70.000”, zegt Kevin. “Op de groei voorzien, inderdaad. Vroeger waren we genoodzaakt om 20.000 palletplaatsen extern te huren, met alle logistieke moeilijkheden van dien.” 

Migratie perfect voorbereid

Het nieuwe magazijn opende in november 2023. Het effectieve verplaatsen van de stock nam zes maanden in beslag, aan tien vrachtwagens per dag. “Zonder een dag onderbreking voor onze klant hebben we die enorme migratie waargemaakt”, zegt Kevin. “Dat hebben we onder meer te danken aan een grondige voorbereiding.” Flamingo Pet Products liet zich bijstaan door valueXstream, senior experten in supplychainvraagstukken. Hoe richt je zo’n enorm magazijn logistiek optimaal in? “Het is complexe denkoefening die start met een diepgaande analyse”, zegt Hendrik Reynaert van valueXstream. “Data zijn het allerbelangrijkste. We categoriseerden de producten op basis van hun logistieke eigenschappen, zoals grootte en populariteit. Flamingo Pet Products verwerkt 10.000 orderlijnen en verzendt ongeveer 300 pallets per dag. Jaarlijks verzendt het 1.500 TEU – zeg maar zeecontainers – via het Albertkanaal en 600 ladingen over de weg. Zestig procent zijn kleinere producten. Palletpicks, waarbij een magazijnier een volledig pallet in één keer ophaalt, zijn goed voor 35 procent van de bestellingen.”

Optimale locatie voor elk item

“Op basis van onze analyses en van talrijke gesprekken met de operatoren stelden we de beste locatie vast voor elk van de 8.500 producten, de ideale ligging en hoogte. We bekeken per item of manuele of automatische picking het meest geschikt was. Zo kwamen we na maanden van analyse en berekening tot het optimale legplan. Dat zorgt voor de grootst mogelijke efficiëntie van de logistieke stromen”, licht Hendrik toe. “ValueXstream hielp ons van a tot z”, vult Kevin aan. “Ze hielpen met de analyse, het maken van de juiste technologische keuzes, het ontwerp van pickkarren en verpakkingsmachines, de aanbestedingen bij leveranciers en het uitvoeren van de plannen.”

Luisteren naar het team

Nieuw in het distributiecentrum is bijvoorbeeld de pick-to-lighttechnologie, waarmee de magazijnier gemakkelijker producten lokaliseert. Hij scant een barcode die een lichtsignaal triggert. De operatoren testten samen met valueXstream op maat ontworpen en gemaakte pickkarren. Kevin: “De mening van het team was doorslaggevend. Met twaalf orders op één kar verhoogden we de efficiëntie per run, en tegelijk vergrootte het ergonomische comfort. Mensen kunnen langs twee kanten goederen in een doos leggen. De gangen zijn 3,40 meter breed, zodat twee karren tegelijk kunnen passeren. Over elk cijfer is grondig nagedacht.” Voor de kleinere producten maakte Flamingo Pet Products negen soorten doorrolstellingen voor diverse formaten. Dat zijn stellingen waarbij goederen aan een kant worden ingeladen en door de zwaartekracht doorschuiven naar de andere kant. De aanpassingen aan het bestaande warehousemanagementsysteem verliepen vlot. 

Vlekkeloze overschakeling

Opvallend, de livegang verliep vlekkeloos. “Er was geen oponthoud in de leveringen”, zegt Kevin. “Zo’n switch maken zonder onderbrekingen, dat is een uitzonderlijke prestatie. Vroeger hadden we een performance van 80 picklijnen per uur voor de kleinere producten, en nu zitten we aan 110. Wat de palletpicks betreft zijn we van 50 naar 40 gegaan. Stukken efficiënter, en we blijven optimaliseren om te verbeteren.” Ondanks de verhoogde efficiëntie groeide het medewerkersaantal. “Dat is omdat we zo ambitieus uitbreiden”, zegt Kevin. “Recent startte een nieuw sales-team in Italië. Nieuwe markten helpen onze groei te realiseren, en dat kunnen we nu logistiek aan.”

Het magazijn blijft 80% manueel. “Snufjes als voice-picking en Google Glasses zijn zeker interessant, maar alles op zijn tijd. De inspraak van onze mensen én foutloos blijven leveren aan onze klant is het allerbelangrijkste”, aldus Kevin.

Grote uitdaging

Een van de huidige uitdagingen is de integratie van nieuwe producten. “Elke maand lanceren we honderd nieuwe items, en verdwijnen er honderd uit het aanbod”, zegt Kevin. “Zonder concrete verkoopcijfers is het nog niet mogelijk om de ideale positie van het voorwerp te kunnen voorspellen. Met business intelligence hopen we daar antwoorden op te vinden. We investeren in Qlik Sense om de prognoses op punt te stellen.”

Kevin Schellens van Flamingo Pet Products: “Een magazijn in eigen beheer bouwen gaat in tegen de internationale logistieke trend van uitbesteding. Maar ik merk dat men er steeds vaker van terugkomt. Als warehouse manager is dat het summum: een Europees magazijn vanaf nul creëren. Dat geeft enorm veel voldoening. Het was een huzarenstuk, maar ik ben er trots op dat we dit samen met het team en dankzij de knowhow van valueXstream vlekkeloos hebben gerealiseerd.”

Het immense gebouw van Flamingo Pet Products valt op langs de Kempense N13, vooral in de zomer wanneer de grijze gevel roze kleurt door de zon. “Als een echte flamingo”, zegt Kevin, “die kleurt ook feller in het zonlicht.” Het paradepaardje is de showroom van 1.740 m² waar alle producten zijn tentoongesteld.

Enkele jaren geleden zag de toekomst voor het groeibedrijf er niet zo rooskleurig uit. Het liep bijna mis na een overname door een buitenlandse investeerdersgroep in 2016. Maar Flamingo Pet Products wist het tij te keren en verdubbelde de omzet. Het groeide van zeventig naar tweehonderd medewerkers vandaag.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.