De centrale ligging in de Blauwe Banaan – de drukste regio ter wereld – én een dicht netwerk van spoorwegen, havens, luchthavens en autowegen maken van Vlaanderen een logistieke draaischijf binnen West-Europa. Kijk bijvoorbeeld naar onze twee belangrijkste economische polen: de Port of Antwerp Bruges en de nationale luchthaven van Zaventem BAC.
Die aantrekkelijke ligging, gecombineerd met een uitstekende infrastructuur, focus op innovatie en competente en taalvaardige werknemers, zijn belangrijke troeven. Tegelijk mogen we de ogen niet sluiten voor tal van uitdagingen, zoals de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Alleen al in Duitsland is er – volgens The Economist – nood aan 100.000 truckers. In heel Europa zou het gaan om 425.000 in te vullen vacatures. Bij ons staan duizenden vacatures open.
Ik hoop dat we in eigen land voldoende geschikt personeel kunnen vinden, met meer ingevulde vacatures over de taalgrens. Wallonië zal een sterker activeringsbeleid moeten voeren. VDAB en Forem zullen hiervoor een ambitieus samenwerkingsakkoord moeten opzetten met duidelijke doelstellingen. Ook moeten we kijken naar de arbeidsreserve: het aantal mensen dat op arbeidsactieve leeftijd is, maar momenteel niet aan de slag is. En vergeet ook ons onderwijs niet, dat jongeren kan motiveren om de handen uit de mouwen te steken in een boeiende sector boordevol laagdrempelige jobs!
Ook op het vlak van bedrijfsruimte steken we een tandje bij. Vanuit mijn bevoegdheden lever ik inspanningen om meer (watergebonden) bedrijfsruimte te ontwikkelen. Binnen het ENA-overleg (Economisch Netwerk Albertkanaal) ben ik een groot voorstander om op zoek te gaan naar extra terreinen. Op mijn vraag zullen nu ook nieuwe zones onderzocht worden.
De logistieke sector loopt ook voorop richting duurzame samenleving. In Vlaanderen is zo’n 21% van alle CO2-uitstoot afkomstig van mobiliteit. Daarvan neemt goederentransport de helft voor zijn rekening. Het is daarom belangrijk dat we proberen om die voertuigkilometers ofwel te verschuiven naar meer duurzame alternatieven zoals water en spoor, ofwel te vergroenen naar duurzamere of zelfs volledig zero-emissievrachtwagens.
Zo liet ik bijvoorbeeld alle bruggen over het Albertkanaal verhogen, zodat hoger gestapelde vrachtschepen verder het land kunnen binnenvaren. Nu komt het erop aan deze drukke waterweg optimaal te benutten en ook maximaal in te zetten op bedrijfsruimte langs het kanaal. Wat elektrisch vrachtvervoer betreft, kon ik tijdens het recente Journ.e-event van Daimler Truck zelf vaststellen hoe truckfabrikanten het vizier richting duurzame toekomst richten. Ik heb hard onderhandeld om de vrijstelling van de kilometerheffing voor zero-emissietrucks in het Vlaams Energie- en Klimaatplan te krijgen.
Met het Vlaamse VIAVIA-project – wat staat voor Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak – willen we het goederenvervoer over de weg, het water en in de lucht in onze regio verduurzamen en een modal shift richting water en spoor bewerkstelligen. Dit doen we met een Top Team (experts) en vijf Taskforces (experts met stakeholders en de sector), met name Multimodale corridors, Duurzame stadslogistiek, Groene binnenvaart, Vergroening luchtvaart en Zero-emissiewegvervoer. Aan de slag!
Lydia Peeters
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken