De druk van veranderende logistieke dynamieken
Logistiek en transport staan op een kruispunt. De opkomst van e-commerce en veranderend consumentengedrag hebben de sector in een draaikolk van uitdagingen gestort. Waar we ooit konden vertrouwen op volle vrachtwagens en lange, efficiënte routes, staan we nu voor een realiteit van kleinere, frequentere zendingen en kortere levertijden. Dit fragmentatieproces is de grootste vijand van logistiek.
Elektrificatie van logistiek is een populair gespreksonderwerp, maar we dreigen voorbij te gaan aan een fundamenteler probleem. De huidige technologieën zijn vaak niet haalbaar voor transporteurs met minimale marges en kleine vloten. Bovendien lost elektrificatie op zichzelf de groeiende congestie op onze wegen niet op. Wat we zien, is dat we onze problemen elektrisch willen maken in plaats van ze eerst op te lossen.
E-commerce heeft ons aankoopgedrag drastisch veranderd. Consumenten bestellen frequenter en in kleinere hoeveelheden, vaak zonder de mogelijkheid tot opslag. Dit heeft geleid tot een toename van transportbewegingen, wat de druk op logistieke netwerken verder opvoert. De files nemen toe, de bezettingsgraad van vrachtwagens daalt en faillissementen in de sector stijgen.
Om de sector toekomstbestendig te maken, moeten we eerst inzetten op slimme logistiek. Dit betekent: het verminderen van transportbewegingen en het efficiënter inrichten van onze logistieke processen. Het idee van het ‘fysieke internet’ biedt hier een oplossing. Door transportstromen te organiseren zoals dat met datastromen op het internet gebeurt, kunnen we vrachtwagens efficiënter benutten en de totale transportcapaciteit beter beheren.
Voor de toekomst is de vraag dus niet alleen of we moeten elektrificeren, maar hoe we eerst onze logistiek intelligent kunnen maken. Pas als we deze stap hebben gezet, zal elektrificatie zinvol en haalbaar zijn. Het is tijd om prioriteiten te stellen en de fundamenten van ons logistieke systeem te versterken, zodat we voorbereid zijn op de uitdagingen van morgen.
Alex Van Breedam, oprichter en CEO van TRI-VIZOR, verricht baanbrekend werk en stimuleert disruptieve vernieuwing op het gebied van logistiek en supplychainmanagement. Als ’s werelds eerste onpartijdige ‘orkestrator’ voor transport en logistiek ontwerpt en beheert TRI-VIZOR proactief horizontale partnerschappen en samenwerkingsgemeenschappen tussen verladers. Door het bundelen en synchroniseren van vrachtstromen over meerdere supply-netwerken, kunnen winsten met dubbele cijfers behaald worden op het gebied van kosten, klantenservice en duurzaamheid.
Alex Van Breedam
oprichter en CEO, TRI-VIZOR.