In dit magazine maken we kennis met Joëlle Germain, secretaris-generaal van de beroepsfederatie SIGMA. Deze nichefederatie behartigt de belangen van invoerders van machines voor goederenbehandeling en burgerlijke bouw. Ze telt in ons land 73 leden die samen ruim 3.100 directe personeelsleden tewerkstellen en een omzetcijfer van 1,6 miljard euro vertegenwoordigen. SIGMA vormt een belangrijk kennis- en netwerkplatform in de sector. Joëlle Germain schetst de werking van de federatie en kijkt vooruit naar opvallende trends en uitdagingen.
Al vele jaren is SIGMA voor de Belgische markt de referentie in de sector van machines voor burgerlijke bouw en goederenbehandeling. Bij Burgerlijke Bouw gaat het onder meer om graafmachines, bouwkranen, breekhamers, asfaltwerkmachines, betonbekisting en generatoren, terwijl de sectie Goederenbehandeling de invoerders van heftrucks en bijhorende accessoires groepeert. “Het letterwoord SIGMA is de afkorting van ‘Syndicat d’Importateurs Général de Matériel Américain”, verwijzend naar de import van overstock aan bouwmachines na de Tweede Wereldoorlog”, legt Joëlle uit. “Terwijl de beroepsfederatie in 1947 het levenslicht zag, werd in mei 1966 de vzw opgericht. Sindsdien is het aantal leden-invoerders stelselmatig toegenomen. We hebben er nu 73. Een twintigtal daarvan horen bij de sectie Goederenbehandeling.”
Sinds zijn oprichting na WO II is SIGMA uitgegroeid tot de bevoorrechte gesprekspartner in de sector van materieel voor burgerlijke bouw, bouw en goederenbehandeling. “In de sectie Burgerlijke Bouw/Bouw verenigen we de voornaamste spelers in België die machines en uitrusting commercialiseren en verhuren voor openbare werken, mijnen en groeven, de bouw, de industrie en de aanleg van wegen”, aldus Joëlle.
“Met onze sectie Goederenbehandeling focussen we op invoerders van magazijn- en vorkheftrucks, voorzetapparatuur en batterijen. In beide secties fungeert SIGMA als centraal aanspreekpunt voor alle leden, met onder meer een aanbod van persoonlijk advies op juridisch, fiscaal, technisch, sociaal en milieuvlak, vakgerichte informatie en modeldocumenten. Je kan ons beschouwen als een soort eerstelijnshulp die de leden kunnen inschakelen bij specifieke ondernemingsvraagstukken.”
Voor het aanleveren van deze informatie doet het SIGMA-team een beroep op de expertise van sectorfederatie TRAXIO, die over een professioneel uitgebouwd kenniscentrum beschikt. “TRAXIO beheert de fondsen van drie paritaire comités, waar de meeste SIGMA-leden onder vallen”, legt Joëlle uit. Via een eigen statistiekenplatform reikt de nichefederatie haar leden heel wat waardevol cijfermateriaal over de sector aan. Die cijfers bieden een extra houvast bij het verkennen van de markt en het uitstippelen van een succesvolle bedrijfsstrategie.
“Daarnaast wil ik graag ook ons SIGMACert-veiligheidslabel graag in de kijker zetten”, geeft Joëlle aan. “We creëerden dit label in 2011 voor heftrucks, palletdragers, batterijen en betonpompen. Dankzij dit veiligheidscertificaat bieden we onze leden de kans om hun medewerkers op te leiden, waarna ze bij hun eindklanten de keuring van deze machines koppelen aan een jaarlijks onderhoud.”
Omdat SIGMA zijn leden grondig informeert, hun belangen intensief behartigt en regelmatig events en netwerkmomenten organiseert, is het een sterk gewaardeerde federatie. “We sparen kosten noch moeite om onze leden zo goed mogelijk bij te staan, vooral ook omdat onze sector razendsnel evolueert”, zegt Joëlle. “Een structureel tekort aan technisch personeel is momenteel zeker een van de grootste uitdagingen. Bedrijven met meer dan vijftig openstaande vacatures zijn jammer genoeg geen uitzondering meer. Daarom investeren we vanuit SIGMA in mediacampagnes en trainingen om de unieke troeven en het aantrekkelijke karakter van onze sector zo goed mogelijk te promoten.”
Een andere uitdaging, in de sectie Goederenbehandeling, is de doorbraak van slim aangestuurde heftrucks. Joëlle: “De opmars van autonome voertuigen is niet meer te stuiten, net zoals de elektrificatie van het voertuigenpark. Voeg daarbij de grotere product- en systeemcomplexiteit – met geconnecteerde machines die moeten passen in het ERP-systeem van een nieuw magazijn –, en je begrijpt dat de toekomst in onze sector nog erg boeiend wordt.” ■