Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
6 stappen om de CO2-voetafdruk van supply chains te verkleinen
Pieter Van den Broecke, managing director Benelux-Denemarken-Duitsland, Manhattan Associates.

6 stappen om de CO2-voetafdruk van supply chains te verkleinen

Volgens onderzoek van Accenture uit 2023 zijn supply chains verantwoordelijk voor ongeveer 60% van alle CO2-uitstoot wereldwijd. Als we de netto-nuldoelstellingen willen halen en de temperatuurstijging binnen de grenzen van het Parijse klimaatakkoord willen houden, is het koolstofvrij maken van supply chains een belangrijke stap.

Nog te vaak maken organisaties zich schuldig aan ‘greenlighting’; een communicatietactiek die een relatief klein programma of product in de kijker zet om de aandacht af te leiden van activiteiten of producten in het bedrijf die minder milieuvriendelijk zijn. Om de CO2-voetafdruk van supply chains te verkleinen en serieuze, positieve milieuwinsten op lange termijn te behalen, kunnen we niet langer inzoomen op dergelijke kleine winsten. Een meer holistische, alomvattende kijk op de supplychain is nodig als organisaties greenwashing-claims willen vermijden. Dit zijn zes strategische en praktische stappen die organisaties kunnen nemen om de impact van hun supply chains op het milieu te verkleinen.

1. Netwerkontwerp

Een grote winst kan behaald worden door het bredere supplychainnetwerk te herontwerpen. Beslissingen over de locatie van magazijnen moeten bijvoorbeeld niet alleen worden bepaald door de toegang tot klanten, maar ook door de toegang tot leveranciers. 

Er zijn echter ook andere gebieden die aandacht behoeven. Wat zijn bijvoorbeeld multimodale mogelijkheden om bulkleveringen zo duurzaam mogelijk te laten verlopen? Met een transportmodelmaker kunnen bedrijven de impact van strategische beleidsbeslissingen op een transportnetwerk evalueren met behulp van een digitale replicatie. Hierbij wordt alternatief beleid gegenereerd en vergeleken door een combinatie van ingebouwde optimalisatie-, simulatie- en analysetools.

Hoewel een herontwerp van het netwerk de betrokkenheid van het hele bedrijf vereist, van inkoop tot winkelmedewerkers, kan het, mits effectief uitgevoerd, de basis leggen voor aanzienlijke milieuwinst in het gehele supplychainnetwerk. 

2. Voortdurende tactische modellering

Er zijn maar weinig bedrijven die de luxe hebben om hun netwerken regelmatig te verhuizen of opnieuw te ontwerpen. Dit mag hen er echter niet van weerhouden om regelmatig evaluaties uit te voeren met behulp van optimalisatie-, simulatie- en analysetools. Zo kunnen ze duurzamer worden en kosten verlagen naarmate supplychainnetwerken (en de technologieën die hiervoor beschikbaar zijn) blijven evolueren. 

Optimalisatie-engines bieden snelle initiële oplossingen voor specifieke optimalisatieproblemen. Simulatie-engines kunnen de kosten en zakelijke impact van beleidsveranderingen evalueren door de vraag op een bepaalde manier door het netwerk te duwen. Tenslotte maken analysetools de evaluatie van meerdere beleidscombinaties parallel mogelijk met behulp van grafieken en visualisaties. 

Metingen, benchmarking en (cruciaal) zakelijke flexibiliteit zijn de sleutel tot het handhaven van een best-of-breedbenadering van duurzaamheid binnen de supplychain. 

3.Strategische inkoop

De aanschaf van transportcapaciteit is vaak erg rigide. Ze is gebaseerd op transporttypes, terwijl organisaties eigenlijk intermodale diensten zouden moeten overwegen. Het wegvervoer over lange afstanden zou binnen een beperkte tijd bijvoorbeeld beter kunnen worden bediend door te kiezen voor een intermodale optie zoals ‘weg-spoor-weg’. Als tijd voor bepaalde zaken geen prioriteit is, zou de keuze voor een andere combinatie van opties milieuvriendelijker kunnen zijn. 

De belangrijkste veronderstelling is dat het hele bedrijf, als onderdeel van het netwerkontwerp, een rol kan en zal spelen in de algemene duurzaamheidsstrategie als er meer vloeiende, groenere opties beschikbaar zijn. 

4. Planning

De effectiviteit van planningoptimalisaties om duurzaamheidsdoelen te bereiken, hangt af van het startpunt van een route. Het maximaliseren van het gebruik van trailers is bijvoorbeeld al een belangrijke maatregel om een groene reis te ondersteunen. De meest duurzame oplossing wordt bereikt door naar de gehele levensscyclus van transport te kijken, maar ook naar de lege kilometers en halflege kilometers, de totale afgelegde afstand en de tijd die door alle betrokken transportmiddelen wordt afgelegd.

Laten we het wegvervoer eens nader bekijken: wordt de capaciteit van een trailer na een enkele levering van een volledige vrachtwagenlading (productie, groothandelslevering, leveringen aan grote supermarkten …) ook volledig gebruikt op de terugreis? En overweegt de organisatie retourzendingen en backhauls (van leveranciers) om het aantal lege kilometers te verminderen?

Of is bij multidrop(milkrun)leveringen de volgorde het meest optimaal, of rijden de vrachtwagens dan te veel halflege kilometers? De effectiviteit van de planning en de inzet van de capaciteit zijn allemaal direct gekoppeld aan netwerkontwerp en tactische modelleringsbeslissingen die apparatuurtypes, statische, dynamische en hybride routes, winkelbezorgtijden en bestelfrequenties op elkaar afstemmen. Door effectievere, strategische benaderingen van supplychainplanning kan een organisatie werkelijk tot een objectieve, op data gebaseerde evaluatie komen van de meest duurzame route door het netwerk naar de eindbestemming, wat die eindbestemming ook mag zijn. 

5. Selectie van vervoerders

Duurzame selectie van vervoerders is vergelijkbaar met het vervangen van voertuigen op fossiele brandstof door efficiëntere voertuigen of groenere alternatieven. Duurzaamheid kan worden opgenomen als prestatiefactor, zoals tijdige levering, om een eerlijke vergelijking tussen vervoerders mogelijk te maken. Metingen zijn momenteel gebaseerd op geschatte of complexe berekeningen. Op prestaties gebaseerde metingen beginnen echter al een belangrijkere rol te spelen als criteria om ‘de meest duurzame optie’ te selecteren. 

6. Uitvoering

Duurzame uitvoering gaat over het kunnen inspelen op veranderingen tijdens en zelfs na de verzending. Realistische verwachte aankomsttijden op basis van daadwerkelijke verkeersinformatie zullen onnodig kilometers verminderen (waardoor een tweede bezorgpoging vermeden kan worden), terwijl digitale zelfbediening het aantal e-commerce-retouren kan verminderen. Consumenten kunnen hun bestelling dan immers aanpassen tot op het moment dat een pakket het fulfilmentpunt verlaat, ongeacht of dat een magazijn, darkstore of fysieke winkel is. Een sterke digitale kern, aangedreven door een cloud-native IT-platform dat gebruik maakt van direct beschikbare data en AI-mogelijkheden, is de sleutel tot het opbouwen van een veerkrachtige supplychain en zorgt ervoor dat organisaties duurzaamheid in de fundamenten van hun supply chains kunnen verankeren. 

Technologieën die parallel en vloeiend met elkaar samenwerken, kunnen zorgen voor een nauwkeurigere planning, geavanceerde scenariomodellering, productproeven, simulatie van fabricageprocessen, transportoptimalisatie en verbeterde klanttransparantie. Dit zijn allemaal centrale factoren voor organisaties die langetermijndoelen hebben om de impact op het milieu en de CO2-voetafdruk van hun supply chains te verminderen.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
nl_NLDutch