Grootste volautomatische hoogbouwmagazijn in ons land
Dematra is een toonaangevende logistieke speler die actief is in de Benelux. Op industriezone De Prijkels in Nazareth breidde het opslag- en distributiebedrijf zijn capaciteit uit met enerzijds een logistiek magazijn en anderzijds een volautomatisch hoogbouwmagazijn. Een indrukwekkend staaltje architecturaal en bouwkundig vakmanschap.
Het logistieke bedrijf Dematra is gespecialiseerd in de opslag en distributie van food- en non-foodproducten. De firma uit Nazareth heeft in België al vier magazijnen, met in totaal 80.000 palletplaatsen. Met het nieuwe gebouw wordt dat aantal in één klap verdubbeld. “Onze opdracht bestond erin de grillige vorm van het perceel zo efficiënt mogelijk te benutten”, vertelt Charlotte Ballière van a154 architecten. “We dachten grondig na over de inplanting van de gebouwen en de verhouding van het gewone magazijn ten opzichte van de hoogbouw.”
“We bedachten hoe de workflow er zou uitzien als vrachtwagens af en aan rijden aan de kaai vooraan. Zo ontstond een gebouw dat uit vier delen bestaat: een stapelmagazijn van 9.000 m2 en een high-bay warehouse van 46 meter hoog met bijna 80.000 palletplaatsen, beide met een voorbouw van vier bouwlagen.”
Bij de realisatie van het hoogbouwmagazijn kwam Alheembouw in beeld voor de coördinatie en opvolging van gespecialiseerde aannemers. “We werkten al mee aan de bouw van 35 hoogstapelmagazijnen”, vertelt Egon Braem, directeur industrie/retail bij Alheembouw. “Maar dit project voor Dematra is toch van een ongezien kaliber. Er kwam een opslag- en stellingsysteem van stow met automatisatie door Ceratec. De nieuwe hoogbouw is niet zomaar een magazijn met rekken in. Integendeel, de rekken zijn de draagstructuur van het gebouw. Daarrond worden de wand en het dak geplaatst.”
De bouwwerken startten met stevige paalfunderingen. Wel 2.000 grondverdringende palen in beton dragen het enorme gewicht van het warehouse. Vervolgens ging de rekkenbouwer met twee torenkranen aan de slag. Modules werden op de grond geprefabriceerd, dan gedraaid en zo op elkaar gezet. “Tot en met 30 meter hoog kan je wel een gebouw zetten en er later nog een rek in plaatsen. Met deze hoogte van 46 meter gingen we anders te werk. De volautomatische hoogbouw is niet zomaar een gebouw, maar een machine. Het is bovendien het grootste volautomatische magazijn in België met het Atlas® 2D shuttlesysteem van stow. Die volautomatische karretjes rijden rond, halen palletten op en brengen die naar de liften van Ceratec.”
Een essentiële opdracht voor Alheembouw was de 3D-modellering van de constructie om conflicten te voorkomen. De voorzieningen voor technieken, de stalen onderdelen, bewegende delen zoals de lift… Alles zit erin. “We hielden ook wekelijks een ‘clashvergadering’”, vult Charlotte aan. “Door tijd te investeren in de vergaderingen en de 3D-modellering konden we eventuele problemen vermijden en het bouwproces vlot en veilig houden.”
Boven op het gebouw staan koelelementen. De ventilatiekanalen zijn mee ingebouwd in de rekkenstructuur. Zo kan men het gebouw volledig klimatiseren om de optimale kwaliteit van de gestockeerde producten te bewaken. De wand- en dakbekleding met sandwichpanelen is van Isocab Construct. “Duurzaam en futureproof bouwen begint bij compact bouwen en goed isoleren”, zegt Charlotte. “Door dit magazijn veertien verdiepingen hoog te bouwen, verminderen we onze impact op het milieu aanzienlijk. Zonnepanelen en lucht-waterwarmtepompen maken het groene plaatje compleet.”
Door sommige lagen in de rekkenstructuur hoger te maken dan gemiddeld stelt Dematra zich flexibel op jegens verschillende klanten en producten. In de voorbouw is rekening gehouden met de uitdrukkelijke vraag naar een aangename werkomgeving van CEO Geert De Jaeger.
“Die creëren we met veel lichtinval, heldere kleuren en hoge verdiepingen”, zegt Charlotte. “Het high-bay warehouse is een black box waar geen mens komt, maar in de kantoren zijn ruimtegevoel en een aangename sfeer voor de werknemers onmisbaar.” ■