De Olympische Spelen worden vaak geassocieerd met een gaststad: Londen, Rio, Parijs… maar dat onderschat de enorme omvang van dit wereldberoemde evenement. Zo zijn er 39 Olympische locaties verspreid over de regio Île-de-France, de vier hoeken van Frankrijk en de overzeese gebiedsdelen. Voor wie de Spelen volgt, is het al langer duidelijk: Parijs is niet de enige stad waar de evenementen plaatsvinden, hoewel het ongetwijfeld de meest getroffen stad is wat betreft verkeershinder. François Denis, Country Manager in Frankrijk voor Geotab, een wereldwijde leider in IoT en connected transportoplossingen, analyseert wat de impact is van de Spelen op de regio en specifiek op verkeer en transport deze zomer.
Zowel tijdens de Olympische Spelen (26/7t/m 11/8) als de Paralympische Spelen (28/8 t/m 8/9) worden er grote verstoringen verwacht, met rond de 15 miljoen verwachte bezoekers in Parijs. Op veel plaatsen waren er ook al weken voor de start van de Spelen veranderingen merkbaar in de bereikbaarheid van de stad en de wegen errond.
Zo wordt er bijvoorbeeld 185 kilometer aan rijstroken gereserveerd voor bevoegde personen, om nog maar te zwijgen van de files. Een logistiek en organisatorisch doolhof waarop geanticipeerd moet worden. Wagenparkbeheerders zullen niet achterblijven, of het nu gaat om professionele wagenparken (bedrijfswagens, vrachtwagens, taxi’s etc.) of openbare wagenparken zoals bussen. De beperkingen in Parijs begonnen vorig jaar al, toen honderd straten permanent werden afgesloten voor verkeer ten gunste van fietsen en voetgangers. Nu zijn er naar aanleiding van de Olympische Spelen extra verkeersmaatregelen ingevoerd in een zone van 8 kilometer in de stad, op beide oevers van de Seine.
Van Pont Alexandre III (in het 7de arrondissement van Parijs) tot Avenue du Maréchal Gallieni en Place de la Concorde: de veranderingen in de stad zijn overal zichtbaar. Concreet zorgen de zogenoemde Olympische zones in de hele stad voor verkeershinder. Vooral tijdens momenten als de openingsceremonie langs de Seine was er heel wat verkeershinder, en ook wanneer de marathon en wielrennen plaatsvinden op de wegen van Parijs.
Net daarom is het essentieel voor fleet managers om vooruit te plannen en zich voor te bereiden op de Spelen, als dat nog niet gebeurd is, aangezien die zo goed als de hele zomer duren. Met korte ritten en veelvuldige stops zal de last-mile bezorgsector een van de zwaarst getroffen sectoren zijn.
Telematica kan hier zijn nut bewijzen, om zo goed als in realtime voertuigen en bedrijfsmiddelen te volgen, routes aan te passen, brandstofverbruik te monitoren en zo ritten te optimaliseren. Naast de uitdagingen op vlak van efficiëntie en productiviteit, maken data van voertuigen het ook mogelijk om een zicht te krijgen op de verwachte toename van de CO₂-uitstoot tijdens de Olympische Spelen. Dat probleem werd ook al benoemd door het World Economic Forum, dat schat dat de uitstoot van het bezorgverkeer in de 100 grootste steden ter wereld tegen 2030 met 32% zal toenemen, terwijl de files op hun beurt naar verwachting met meer dan 21% zullen toenemen.
Gegevens op een gepaste manier verzamelen en benutten is dus cruciaal, ook voor Belgische bedrijven die business hebben in Frankrijk, om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Door in realtime nauwkeurige gegevens te leveren, maakt telematica het mogelijk om de veiligheid sterk te optimaliseren, wat geen overbodige luxe is in een context van hoge stedelijke dichtheid en omleidingen aan elke splitsing.
Is het organiseren van zo’n grootschalig evenement hetzelfde als vroeger? In een tijd waarin wereldwijd het bewustzijn rond het milieu toeneemt, is het antwoord ongetwijfeld ‘nee’. Elk land heeft doelstellingen om de CO₂ -uitstoot te verlagen, en daar zijn middelen voor nodig. Bij grote evenementen in stedelijke gebieden draagt elke maatregel om de CO₂-uitstoot te verminderen daaraan bij.
Bovendien heeft de stad Parijs uitdrukkelijk de wens uitgesproken dat de logistiek op de laatste kilometers zo stil en CO₂ -neutraal mogelijk moet zijn. De ontwikkeling van lage-emissiezones dwingt wagenparkbeheerders ook om duurzaamheid in hun strategieën op te nemen. Telematica maakt het bijvoorbeeld mogelijk om leveringsmethoden te diversifiëren, wat de weg vrijmaakt voor een eenvoudigere elektrificatie van wagenparken en dus een verlaging van de CO₂ -uitstoot. Door deze technologieën te integreren kunnen wagenparkbeheerders niet alleen voldoen aan de groeiende duurzaamheidseisen, het verhoogt ook de efficiëntie en veiligheid.
Het besturen van een metropool als Parijs op zich is al een Hercules-taak, en dan komt de organisatie van het grootste sportevenement ter wereld er nog eens bij. Telematica blijkt een onmisbaar hulpmiddel te zijn om de duurzaamheids- en logistieke uitdagingen van de hedendaagse grote steden aan te gaan en zo de uitstoot, vertragingen en verkeer tijdens deze periode te beperken.