Op 21 oktober 2024 was Log!Ville in Niel de place to be voor ondernemers en logistieke professionals. Die dag vond de exclusieve avant-première plaats van de Thema Tour ‘Supply Chain Security’. Meer dan honderd aanwezigen maakten in primeur kennis met inspirerende cases over het beveiligen van de toeleveringsketen, van aanrijdbeveiliging tot biometrische gezichtsherkenning. Tal van themapartners presenteerden hun innovatieve oplossing.
De logistieke innovatietours van Log!Ville zijn voor ondernemers en logistieke professionals een unieke kans om de vinger aan de pols te houden van wat de toekomst in petto heeft op logistiek vlak. Innovatie Ambassadeurs van het innovatiecentrum van VIL (Speerpuntcluster Logistiek) maken je wegwijs doorheen de logistieke toekomst in onze regio, met aandacht voor baanbrekende technologieën op het vlak van duurzaamheid, connectiviteit, digitalisering en circulariteit.
Van 22 oktober tot 19 december 2024 opende LogiVille de deuren voor de nieuwe Thema Tour ‘Supply Chain Security’. Welke oplossingen zijn momenteel beschikbaar om vrachten, terreinen en materialen fysiek te beschermen? Hoe beveilig je jouw bedrijfssystemen en -data tegen ongewenste digitale bezoekers? En welke slimme technologieën zijn momenteel aan een stevige opmars bezig, van inspectiedrones tot blockchain?
Tijdens zijn presentatie benadrukte Gunther Storme, projectleider van VIL, het belang van cybersecurity in de logistieke sector. Hij stelde dat beveiliging in deze sector zonder goede cybersecurity onmogelijk is. Met een interactieve poll peilde hij de ervaringen en voorzorgsmaatregelen van de deelnemers op het vlak van cyberaanvallen en beveiliging. Gunther waarschuwde dat cyberaanvallen in de logistiek ernstige gevolgen kunnen hebben, zoals het stilleggen van transportprocessen, wat doorwerkt in andere sectoren.
Hij merkte op dat het aantal cyberaanvallen exponentieel stijgt en dat hackers vaak gebruikmaken van beveiligingslekken binnen bedrijven. Multinationals kunnen hierdoor zelfs de controle over hun cloudomgeving en hardware kwijtraken.
De VIL-expert schetste het verloop van een cyberaanval. Sommige hackers verzamelen gegevens, terwijl anderen netwerken binnendringen. Daarna volgt de exploitatie, vaak gepaard met de eis tot losgeld. Om dergelijke aanvallen te voorkomen, adviseert Gunther bedrijven om voorbereid te zijn door middel van een goed beveiligingsplan, multifactorauthenticatie, offline back-ups en een disaster recovery-plan. Hij onderstreepte daarnaast het belang van netwerksegmentatie, een IT-afdeling die als poortwachter fungeert en awareness-trainingen voor het personeel om hen bewust te maken van cyberdreigingen.
Ken Schepers van Proximus presenteerde de nieuwste ontwikkelingen in slimme camera’s en het concept ‘Video Surveillance as a Service’ (VSaaS), dat het telecombedrijf in december 2024 lanceert. Dit platform biedt een complete bewakingsoplossing die via een website toegankelijk is, zonder extra software. Camerabeelden worden automatisch geanalyseerd – zelfs bij verbindingsproblemen – en updates verlopen via de cloud, met minimale IT-ondersteuning als voordeel. Ken Schepers lichtte de overgang toe van analoge naar slimme IP-camera’s die direct gegevens in de cloud analyseren. Deze camera’s zijn gemakkelijk te installeren en flexibel schaalbaar tot 100.000 eenheden, ideaal voor grootschalige toepassingen. Integratie met andere systemen, zoals kassasystemen, biedt gebruikers een compleet surveillancesysteem. De camera’s zijn zelflerend en kunnen afwijkend gedrag detecteren, waardoor ze automatisch pushmeldingen sturen en veiligheidsrisico’s sneller kunnen signaleren. Een unieke functie is het afbakenen van zones voor specifieke analyses, zoals het tellen van voertuigen of het maken van heatmaps. Gebruikers kunnen beelden delen met derden en krijgen 24/7 ondersteuning. In de nabije toekomst worden functies uitgebreid met een ANPR-camera voor snelheden tot 260 km/u, een kleine batterijcamera en een PTZ-camera, waarmee Proximus een veilige en flexibele bewakingsoplossing biedt voor bedrijven en instellingen.
Tijdens haar presentatie gaf Mieke Laethem, Port of Antwerp-Bruges, een inkijk in de beveiligingsuitdagingen van de haven en de stappen die worden gezet om deze met digitale technologie aan te pakken.
Hierbij verwees ze onder meer naar het feit dat Port Antwerp-Bruges vandaag verder gaat dan de verplichte ISPS-code (International Ship and Port Facility Security) van de International Maritiem Organisation (IMO). Die code heeft als doel om havengebieden fysiek te beveiligen met hekken, poorten en slagbomen rondom kaaien.
Port Antwerp-Bruges kijkt echter verder en legt een ‘virtueel digitaal net’ over de haven. Als grootste exporthaven van Europa, grootste autohaven met 3,7 miljoen voertuigen per jaar en cruciale chemische hub is Port of Antwerp-Bruges aangewezen als nationale kritische infrastructuur. Dit benadrukt de noodzaak van een zeer nauwkeurig cybersecuritybeleid.
De haven heeft grote veiligheidsuitdagingen, waaronder de problematiek van drugstrafiek, transmigranten, en toenemende geopolitieke dreigingen vanuit het buitenland. Om hierop in te spelen, startte Port of Antwerp-Bruges enkele jaren geleden met de ontwikkeling van een ‘smart & secure port’. De haven gebruikt slimme technologieën om ze veiliger, efficiënter en toekomstgericht te maken. Zo is er een digital twin APICA – lees: een digitale kopie van de haven – die near-realtime informatie biedt over locaties van schepen, energieproductie en reddingsboeien. APICA voorziet de havenmedewerkers van een geavanceerd controlesysteem dat hen ondersteunt bij taken zoals ligplaatsbeheer en incidentdetectie.
Drones spelen een rol in infrastructuurinspecties, bewaking, olievlekdetectie en ondersteunen bij incidenten. Met een eigen 5G-netwerk is de informatie van drones en slimme camera’s snel beschikbaar, cruciaal voor adequate besluitvorming. Slimme sensoren monitoren de waterkwaliteit, verlengen de levensduur van asfalt en verbeteren strooiacties tijdens koude periodes. iNoses detecteren schadelijke gassen, terwijl 3D-sonarsensoren onbemand varen mogelijk maken. Slimme camera’s in de haven houden toezicht en detecteren objecten en indringers met behulp van AI.
In samenwerking met de havencommunity wordt hard gewerkt aan de efficiëntie van supplychainprocessen en de veiligheid van de data-uitwisseling tussen de verschillende actoren en de Administratie van Douane en Accijnzen. Toepassingen zoals Inbound Release platform, Bulkchain en Certified Pick up (CPu) maken administratieve processen efficiënter en veiliger, wat bijdraagt aan de toekomstgerichte visie van de haven. Last but not least fungeert Port of Antwerp- Bruges als open innovatieplatform voor onderzoek en ontwikkeling, waarbij het havengebied als proeftuin dient. Samenwerkingen met start-ups, investeringsfondsen en kennisinstellingen creëren een ecosysteem dat innovaties stimuleert.
Aansluitend op deze key notes kregen de dertien nieuwe partners van deze Thema Tour de kans om hun beveiligingstechnololgie kort toe te lichten en te demonstreren. Tijdens een rondleiding in het Log!Ville-gebouw kwam elke partner beknopt aan het woord. Naast de hierboven vermelde Proximus en Port of Antwerp-Bruges bood Sensolus een kijkje in hun oplossingen voor asset tracking en condition monitoring, die bedrijven helpen middelen in real-time te volgen. Dit minimaliseert stilstand en draagt bij aan een veiligere, duurzamere supplychain.
Multiprotexion demonstreerde geavanceerde telematica-oplossingen en AI-ondersteunde CCTV-systemen. Hun voorspellende technologie beschermt voertuigen en ladingen door proactieve monitoring en analyse.
NineID presenteerde een digitale toegangscontrole-oplossing waarmee bedrijven de toegang tot gevoelige zones kunnen beheren en ongewenste toegang kunnen voorkomen. Realtime toegangsbeheer verhoogt de veiligheid aanzienlijk.
Toreon toonde zijn expertise in digitale beveiliging door bedrijven te helpen met het beschermen van hun IT-infrastructuur tegen cyberdreigingen. Dit is essentieel voor een veilige supplychain in een digitaal tijdperk.Axelent toonde flexibele beveiligingsoplossingen voor machines en magazijnen. Hun systemen kunnen snel worden geïnstalleerd en zijn ontworpen om veiligheid in dynamische werkomgevingen te maximaliseren.
Dockflow demonstreerde software voor realtime containerzichtbaarheid en demurrage tracking, waarmee supplychain managers beter grip krijgen op hun zeevracht en kosten
kunnen reduceren.
Sioen presenteerde innovatief textiel met een staalversterkte meerlaagse structuur voor het beveiligen van trailers tegen inbraak. Deze stof bevat telematica-oplossingen om transportveiligheid te verbeteren.
CS-TS introduceerde hun mobiele testlab voor ladingsbeveiliging. Hun technologie test transportmiddelen en verstrekt een Transport Safe-certificaat, wat betrouwbaarheid in goederenvervoer garandeert.
Skeydrone toonde oplossingen voor veilige drone-operaties in gecontroleerd luchtruim, wat logistieke faciliteiten beschermt tegen ongeautoriseerde drones en veilige commerciële vluchten ondersteunt.
Rombit demonstreerde tools voor monitoring en analyse van apparatuur en processen. Hun ‘Permit-to-Work’-oplossing verhoogt de veiligheid door realtime toezicht op veiligheidsvergunningen. Tot slot toonde Deloitte hoe bedrijven met hun technologieën supplychains kunnen beveiligen via zendingmonitoring en digitale supervisie, wat risico’s en inefficiënties helpt te minimaliseren.