Dat een efficiënt georganiseerd magazijn de werking van je organisatie én de service naar de klant toe ten goede komt, is een open deur. Maar hoe creëer je een optimale logistieke workflow in een garageomgeving? Met die vraag klopte Michaël Mazuin aan bij SSI SCHÄFER. Hun adviseurs bedachten voor de autogroep de gepaste oplossing.
Michaël Mazuin is geen onbekende in de Naamse en Henegouwse autowereld. Opgericht in 1948 biedt de autogroep vandaag via een netwerk van vier lokale verdelers merken aan uit de Volkswagen Audi Seat Skoda CVI Groep. Het familiebedrijf is daarmee een van de grootste concessiehouders in de regio rond Charleroi en Namen. Om voorop te blijven, zweert de groep bij een kwalitatieve service. Een strakke organisatie van haar servicepunten en een geoliede workflow in de werkplaatsen vormen daarbij de sleutel tot succes. Naar aanleiding van de bouw van een gloednieuwe garage in het Naamse Tarcienne ging de Mazuin Groep te rade bij SSI SCHÄFER. “Voor het magazijn zochten we een professionele, ervaren en competente partner die ons kon adviseren bij de inrichting en de keuze van de juiste toestellen”, zegt hoofdmagazijnier Clément Revillod.
“We kenden SSI SCHÄFER als merk van kwaliteitsvolle opslagapparatuur, maar hadden nog nooit samengewerkt. Mond-tot-mondreclame en andere partners overtuigden ons om contact met hen op te nemen.” Frank Van Renterghem, Account Manager bij SSI SCHÄFER: “Enkele jaren daarvoor hadden we al eens een magazijn ontworpen voor een garage in Fleurus. Later is die overgenomen door de Michaël Mazuin en zo zijn we op hun radar gekomen. Het is een kleine wereld.”
Het project in Tarcienne was naar omvang eerder bescheiden. Maar net dat bracht heel wat uitdagingen met zich mee. “We wilden uit de beperkte magazijnruimtes zoveel mogelijk opslagcapaciteit halen”, zegt Clément. Na overleg met SSI SCHÄFER werd de juiste oplossing gevonden. “We hebben de ervaring om klanten daarin te adviseren. Meestal starten we van het grondplan van de architect. Zo krijgen we snel een idee van hoeveel en welke toestellen we nodig hebben”, zegt Frank.
“In dit geval was het magazijn verdeeld over een aantal compacte ruimtes. Het vroeg heel wat inventiviteit om alles wat de klant vroeg te kunnen realiseren. Flexibiliteit ook, want zo’n plan verandert in de loop van het bouwproces. We moesten bijvoorbeeld rekening houden met tal van nutsleidingen en ventilatieschachten die oorspronkelijk niet voorzien waren.”
Gelukkig heeft Frank meer dan 30 jaar ervaring in de magazijn- én automobielwereld. Hij weet hoe het er in een garage aan toegaat. Over de beperkte schaal van het magazijn was hij dan ook niet verwonderd. “Dat is een algemene tendens. Constructeurs leveren tegenwoordig meerdere keren per dag, en soms zelfs ’s nachts. Garages moeten zo minder stock aanleggen en kunnen besparen op ruimte. Dat maakt het voor ons natuurlijk extra uitdagend om toch nog oplossingen te vinden die een efficiënte workflow garanderen.”
De oplossing die SSI SCHÄFER aanraadde was een combinatie van legbordstellingen in alle mogelijke verschillende opstellingen en een SSI Logimat verticale stockagelift (ook wel paternosterkast genoemd). “De studie die SSI SCHÄFER had uitgevoerd wees uit dat we met een Logimat-lift heel wat capaciteitswinst op een kleine oppervlakte konden realiseren”, zegt Clément.
“Deze lift is ongeveer vijf meter hoog en heeft een voetprint van slechts 13 vierkante meter. Daar staat een opslagcapaciteit van liefst 95 vierkante meter tegenover”, zegt Frank. “Voor een magazijn van amper 50 vierkante meter is dat een serieuze plaatswinst. Een lift is voor een magazijnmedewerker bovendien ook ergonomischer werken. De stukken komen naar hem toe. Hij moet niet constant rondlopen om ze uit de rekken te gaan halen.”
“Zijn taak wordt dus fysiek minder zwaar. Een bijkomend voordeel van een torenlift is dat alles mooi afgesloten zit en er dus niks ongemerkt kan verdwijnen. Niet onbelangrijk in een garage.” Door te kiezen voor een SSI Logimat bleef er voldoende plaats over om de rest van het magazijn in te richten met circa 40 m2 aan platformen en legbordstellingen. “Die heb je altijd nodig voor populaire stukken zoals filters. Fast moving goods wil je tenslotte snel bij de hand hebben.”
Of de input gewaardeerd werd bij Michaël Mazuin? “Zeker wel. Met zijn persoonlijke ervaring weet Frank waarover hij spreekt. We hebben zijn adviezen naar de keuze van de toestellen en de plaatsing nooit in twijfel getrokken en zijn zeer tevreden met het resultaat. De lift werkt perfect”, zegt Clément.
“Voor klanten is het niet alleen een geruststelling dat we hen correct kunnen adviseren”, zegt Frank. “SSI SCHÄFER is naast een adviseur ook een constructeur. We zijn geen doorverkoper. We produceren en installeren onze eigen producten en kunnen hierdoor snel schakelen en flexibel inspelen op de wensen van de klant. En ook voor de nazorg staan we stand-by. Is er onderhoud, een reparatie of een herindeling nodig, dan zijn onze Flying Foxes altijd meteen ter plaatse. Dat is eveneens een onderdeel van onze service.”
De garage in Tarcienne werd in januari 2022 geopend. En daar blijft het niet bij. “Ik laat de klant niet los tot hij tevreden is”, zegt Frank en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. “De samenwerking met SSI SCHÄFER was zo’n aangename ervaring dat we opnieuw contact hebben opgenomen voor een tweede samenwerking voor ons nieuwe, grotere magazijn in Fosses-la-Ville”, zegt Clément. “Daar maakt de oude garage van het moederbedrijf plaats voor een gloednieuw complex, en daar hoort een state-of-the-art magazijn bij.” De gesprekken hiervoor zijn ondertussen afgerond en de bestelling geplaatst. “We hebben er alle vertrouwen in dat het resultaat ook nu aan onze verwachtingen zal voldoen”, zegt Clément.
De cijfers