GXO Logistics, Inc (NYSE: GXO) werkt samen met de grootste bedrijven uit de sportsector. Bij grote sportevenementen, neemt de logistieke dienstverlener dan ook een toename in het volume van de te behandelen goederen, maar ook een stijging in het aantal returns waar. En dus ontwikkelde het bedrijf het 3R’s-principe. Daarmee wil het bedrijf de impact van deze retouractiviteiten op het milieu beperken.
In 2024 dé sportzomer bij uitstek plaats, voor België en bij uitbreiding heel Europa. Van het Europese voetbalkampioenschap in juni, over de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs. Het zijn maar enkele voorbeelden van grote evenementen die zowel organisatorisch een uitdaging vormen, maar ook de logistieke sector zwaarder belasten.
Tijdens de Olympische Spelen in Parijs, heeft de logistieke sector te maken gekregen met een dagelijkse toestroom van 3,200 ton goederen, wat gezorgd heeft voor aanzienlijk meer druk op de beschikbare operationele capaciteiten.
De wereldwijde sportindustrie is dan ook in volle bloei. Met e-commercemarkt voor sportartikelen die een omzet van 42,3 miljard euro in 2023 bereikte (RetailX, 2024), is de vraag naar geavanceerde logistieke oplossingen groter dan ooit.
Koploper in deze transformatie is GXO. Een leverancier van op maat gemaakte logistieke en technologie gedreven oplossingen in meer dan 50 vestigingen wereldwijd voor 30 merken in de sportsector.
GXO werkt samen met de grootste bedrijven uit de sportsector, en dus maakt ook ‘reversed logistics’ deel uit van het aanbod. Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer 30% van de e-commerce aankopen geretourneerd wordt (Shopify, 2024). Omgerekend naar de 3,200 ton aan goederen voor de Olympische Spelen, wil dat zeggen dat ongeveer 960 ton teruggestuurd zal worden. Volgens BBC Earth zorgen deze returns jaarlijks voor ongeveer 2,3 miljard kilogram aan afval wereldwijd (BBC Earth). GXO werkt daarom volgens het 3R’s-principe: Reduce, Reuse, Recycle. Daarmee focust het bedrijf zich op het optimaliseren van de operationele activiteiten en beoogt het de impact van deze retour activiteiten op het milieu te beperken.
Sportconsumenten wereldwijd vormen een belangrijke doelgroep voor duurzame aankopen, en dus is het aan de logistieke sector om nieuwe standaarden te zetten. Een opmerkelijk initiatief van GXO is het mogelijk maken van circulaire economie van sportschoenen en –kleding. GXO voorziet bijvoorbeeld omgekeerde logistics voor één van de grootste producenten van sportschoenen ter wereld. Het bedrijf slaagt erin om van de 32 miljoen geretourneerde items, 95% na controle opnieuw op de markt te brengen via tweedehandsverkoopkanalen, de overige 5% wordt gerecycleerd tot bijvoorbeeld isolatiemateriaal. Dat is te lezen in het jaarlijkse ESG-rapport dat GXO recent uitgegeven heeft.