Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Drie tips voor logistieke organisaties om een tekort aan gekwalificeerde professionals op te vangen

Drie tips voor logistieke organisaties om een tekort aan gekwalificeerde professionals op te vangen

Door Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes

De logistieke sector heeft al geruime tijd te maken met een tekort aan gekwalificeerde professionals. 93% van de transportprofessionals die ondervraagd zijn in ons Global Transportation Management Benchmark-onderzoek zegt capaciteitsproblemen te ervaren. Uit ander recent Descartes-onderzoek naar de arbeidstekorten in de logistiek en supply chain blijkt dat 61% van de ondervraagde transportprofessionals zegt dat transportactiviteiten het meest onder druk liggen door personeelstekorten. Het gaat daarbij om zowel medewerkers in een uitvoerende rol zoals chauffeurs en magazijnmedewerkers als om kenniswerkers die verantwoordelijk zijn voor planning en transportmanagement. In dit artikel geef ik drie tips voor logistieke organisaties om het tekort aan personeel te verlichten.

  1. Evalueer je logistieke processen en richt deze efficiënter in

Een tekort aan personeel betekent dat je continu moet blijven evalueren of je interne processen slim zijn ingericht, zodat de mensen die je aan boord hebt hun tijd besteden aan de juiste dingen. Kan je procesmatige aanpassingen doen om ze slimmer te laten werken? Neem bijvoorbeeld het proces van orderpicking. Door dit te veranderen van een statisch, eenmaal daags proces naar een continu doorlopend, dynamisch proces, kan je operationele efficiëntie aanzienlijk verbeteren. Een van onze klanten is een supermarkt die meerdere orderpickmomenten per dag introduceerde voor het bezorgen van boodschappen: in plaats van één orderpickmoment aan het einde van de dag en alle routes bekend zijn – hebben ze nu een dynamisch proces waarbij ze al eerder beginnen met orderpicken terwijl er nog nieuwe orders binnenkomen en de routeplanning in realtime wordt aangepast. Omdat het orderpickproces nu al overdag begint, kunnen ze de werktijd van hun personeel beter benutten, waardoor ze minder afhankelijk zijn van ploegendiensten die in de nacht werkten en die bovendien voorheen een te grote hoeveelheid aan orders moesten verwerken, met overuren tot gevolg. Deze procesmatige aanpassing maakte het eenvoudiger om personeel te vinden en te behouden.

  1. Zet algoritmes in voor het maken van een strategische planning

Veel bedrijven plannen nog op handmatig, waarbij stapels papier en eenvoudige tools zoals Google Maps worden gebruikt om logische aanrijroutes uit te tekenen. Dit is tijdrovend en inefficiënt. En bij de geringste last-minute wijziging betekent dit dat een planner extra lang moet werken of vroeg moet opstaan om het inplannen van de chauffeurs en wagens aan te passen. Moderne planningssoftware kan door middel van algoritmes automatisch de meest efficiënte routes berekenen, rekening houdend met diverse factoren zoals verkeersomstandigheden, levertijden en beschikbaarheid en groottes van voertuigen. De planner kan zich dan richten op taken die meer waarde toevoegen. Denk aan het analyseren van transport- en levertijden om patronen te ontdekken die weer inzichten bieden voor het aanpassen van de automatische planningen. Merk je bijvoorbeeld dat chauffeurs gemiddeld meer tijd nodig hebben voor het laden en lossen van goederen in de binnenstad, dan is het goed om hier rekening mee te houden en instellingen in de planningssoftware te wijzigen.

  1. Maak onderweg gebruik van real-time tracking en dynamische route-aanpassingen

Hoe nauwkeuriger een tijdslot waarop een bezorger aan de deur staat, hoe tevredener een klant is. Klanten verwachten ook steeds meer precisie in hun bezorgtijden. Met andere woorden: een groot tijdsvenster van bijvoorbeeld twaalf uur is niet meer acceptabel. Toch hebben veel bedrijven nog onvoldoende grip op hun bezorgproces waardoor ze geen nauwkeurige tijdslots kunnen beloven aan hun klanten. Door gebruik te maken van real-time tracking en dynamische route-aanpassingen kunnen leveringen nauwkeuriger worden gepland en uitgevoerd. Dit verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar vermindert ook het aantal mislukte leveringen en opnieuw ingeplande bezorgingen, waardoor KPI’s makkelijker worden gehaald. Duurt een levering namelijk toch net iets langer dan verwacht, dan berekent de oplossing automatisch het nieuwe tijdslot voor de volgende bezorging. Of het past automatisch de route aan, zodat alle pakketten of pallets nog dezelfde dag geleverd kunnen worden. Bijvoorbeeld door rekening te houden met openingstijden van klanten of door een bezorging voor een klant voor wie een bezorging minder urgent is te vertragen. Dit levert al een grote besparing in kilometers en dus brandstof op. Mocht het toch niet lukken om alle leveringen op één dag te bezorgen, dan kan de oplossing een alert sturen zodat de klant automatisch of via de klantenservice op de hoogte wordt gebracht van de vertraagde levering. In het kader van klanttevredenheid is het verstandiger om een klant proactief te informeren dan deze onnodig te laten wachten en excuses aan te bieden.

Door interne processen onder de loep te nemen en gebruik te maken van slimme technologie kunnen logistieke bedrijven efficiënter werken en zo beter inspelen op de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt. Download ons rapport en lees meer tips over hoe je als logistieke dienstverlener kan omgaan met een tekort aan personeel.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?