Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Docken zonder warmte- of koudeverlies
Innovatief laadperron, volledig uitgerust met Hörmann-dockequipment.

Docken zonder warmte- of koudeverlies

Wie in de logistiek of industrie werkt, weet het: het efficiënt laden en lossen van goederen is een cruciale schakel in de supplychain. Een van de grootste factoren om dat proces vlot te laten verlopen? Correct dockequipment. Als alles mooi op elkaar is ingespeeld, dan blijft het warmte- of koudeverlies tussen binnen en buiten tot een minimum beperkt én loopt het in- en uitladen geen vertraging op. Vrachtwagens gaan zo weer snel de baan op en leveren tijdig de goederen af bij hun volgende stopplaats. Maar dat dockequipment, wat valt daar allemaal onder? En hoe zorg je ervoor dat het hele proces zo gestroomlijnd mogelijk verloopt? Je leest het in dit artikel. 

Innovatief dockequipment

Het meest cruciale punt wanneer een vrachtwagen komt laden en lossen? Dat is het moment waarop de poort opengaat. Dan kan er namelijk koude van binnen naar buiten ontsnappen of omgekeerd. Geen ideale situatie voor sommige magazijnen, productie- of voedingsbedrijven. Ook voor werknemers is de afwisseling van warm naar koud niet aangenaam.

De tocht kan hen ziek maken. Daarom werkt Hörmann met een innovatief systeem om het warmte- of koudeverlies aan loskades tegen te gaan.

Wanneer de vrachtwagen aan het laadperron komt, rijdt hij achterwaarts tot aan de sectionaalpoort. Sensoren en verkeerslichten geven aan hoeveel ruimte de chauffeur nog heeft. De poort is thermisch geïsoleerd, wat voor een extra buffer zorgt bij het laden en lossen van temperatuurgevoelige goederen.

Vooraleer de poort opengaat, blaast een kussensysteem automatisch op. Zo wordt een vacuüm rond de vrachtwagen getrokken, waardoor er geen warmte of koude langs de zijkanten kan ontsnappen.

Pas nadat het kussensysteem opgeblazen is, gaat de poort open. Nu kan de dockleveller geplaatst worden en kunnen de goederen geladen of gelost worden. Wanneer de vrachtwagen in- of uitgeladen is, trekt de dockleveller zich terug, gaat de poort toe, lopen de opgeblazen kussens opnieuw leeg en kan de chauffeur vertrekken. En dat met een minimum aan warmte- of koudeverlies.

Aanvullende componenten

Het meest opvallende aan het innovatieve laadperron met Hörmann-dockequipment zijn de grote poorten. Die springen onmiddellijk in het oog. Maar wie aandachtig kijkt, ziet ook andere elementen. Zo zijn er bijvoorbeeld de wieldwingers die ervoor zorgen dat de vrachtwagen mooi recht staat vooraleer hij tot tegen de poort rijdt. En de sensoren die signaleren wanneer een vrachtwagen er te dicht bij rijdt. Bovendien zijn er ook verkeerslichten die aangeven of de vrachtwagen zich nog op veilige afstand van de poort bevindt. Als de vrachtwagen op de juiste plaats staat, gaat de sectionaalpoort open en klapt de dockleveller uit. Alle elementen (wieldwinger, sensoren, verkeerslichten, poort, dockleveller) vormen samen een doordacht en geïntegreerd systeem dat het aandocken en lossen efficiënter maken.

Veilige totaaloplossing, snel geïnstalleerd

Wat Hörmann-dockequipment zo bijzonder maakt? Het is een totaalpakket. Alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd en klikken naadloos in elkaar. Hierdoor is het dock-equipment niet alleen snel geïnstalleerd, maar is het ook nog eens veilig. De sensoren staan in contact met de poort, waarna het opblaasbare kussensysteem netjes vacuüm trekt rond de vrachtwagen. Bovendien weet de dockleveller precies wanneer de deuren opengaan en hij zich op de vrachtwagen kan leggen. Kortom, het hele proces is zodanig gestroomlijnd dat het heel wat tijd wint bij het in- en uitladen van de vrachtwagen. Deze tijdswinst heb je niet wanneer je alle onderdelen van het dockequipment bij andere producenten haalt.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?